فعالیت نویسندگی را سال ۶۹ با نگارش خاطرات جبهه آغاز کرد و همان سال نخستین کتاب خود «خداحافظ کرخه» را نوشت.

امیریان

«فرزندان ايرانيم»، «رفاقت به سبك تانك»، «دوستان خداحافظي نمي‌كنند»، «داستان بهنام»، «تولد يك پروانه»، «گردان قاطرچي‌ها» و «جام جهاني در جواديه» از شناخته‌شده‌ترين آثار داستاني داوود اميريان هستند كه تا امروز 4دوره جايزه كتاب سال ادبيات دفاع‌مقدس، كانون پرورش فكري كودك و نوجوان و ده‌ها افتخار ديگر براي او به ارمغان آورده‌اند. اميريان اين روزها منتظر چاپ كتاب‌هاي «كودكستان آقا مرسل» در كانون و «برادر من تويي» در سوره مهر است. با او به بهانه بازنشر كتاب‌هايش گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • شمارگان كم و بي‌رغبتي نويسندگان

او كه بيشتر آثارش در حوزه ادبيات دفاع‌مقدس است و قلمي طنز دارد، به همشهري مي‌گويد: وضعيت معاش در دوران امروز اجازه نوشتن را به نويسندگان نمي‌دهد. بازار نشر و چاپ كتاب در ايران خوب نيست و همين وضعيت رغبتي در نويسندگان به‌ويژه در حوزه ادبيات كودك و نوجوان برنمي‌انگيزد. اينكه بيشتر كارهاي پرفروش بازار قديمي هستند، از يكسو خوب است؛ يعني آثار پيشين نسل به نسل مي‌گردد و ماندگار مي‌شود. از سوي ديگر اما جاي تأسف دارد. شرايط براي نويسندگان سخت شده و كتاب‌هاي كودك و نوجوان ما در شمارگان بسيار محدود منتشر مي‌شود.

  • ترجمه‌هاي كم‌بنيه

نويسنده جام جهاني در جواديه يادآور مي‌شود: در حال حاضر بازار كتاب كودك و نوجوان در دست آثار ترجمه است. ناشر براي اينكه حق‌التاليف ندهد، با مترجمان كم‌سابقه كه دوست دارند صرفا نامشان روي جلد كتاب بيايد كار مي‌كند و نتيجه آن چاپ كتاب‌هايي با شكل و شمايل ضعيف و ترجمه‌هاي كم‌بنيه است. مترجم تازه‌كار هم براي آنكه ديده شود شرايط ناشر را به هر شكل قبول مي‌كند. هيچ توجهي به طرح جلد و حتي طراحي داخل كتاب‌ها نمي‌شود. البته نمي‌توان ناديده گرفت كه مترجمان بسيار خوبي داريم اما متأسفانه به‌دليل وضعيت اقتصادي، حال و روز اين بخش خوب نيست. اميريان با اشاره به موضوع‌هاي مورد اشاره در حوزه كتاب‌هاي كودك و نوجوان مي‌افزايد:

برخي نويسندگان ما كهنه‌نويسي مي‌كنند. اگر يك نگاه به كتاب‌هاي منتشرشده بيندازيم، مي‌بينيم موضوع داستان‌ها به‌روز نيست و نوجوان امروزي نمي‌تواند با داستان كنار بيايد و حتي آن را درك كند. برخي نويسندگان هستند كه با نگاه ۵۰ سال پيش داستان‌هاي خود را مي‌نويسند، درصورتي كه بايد شخصيت‌هاي امروزي داشته باشيم. نويسندگان ما با زمان جلو نمي‌روند و در دنياي امروز مخاطبان از خالقان آثار پيشي گرفته‌اند.

  • داستان مصور براي دفاع‌مقدس

داوود اميريان از توليد يك كميك‌استريپ به‌صورت انيميشن خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در حال حاضر در مرحله نگارش فيلمنامه براي داستان مصور هستيم كه كار انيميشن آن هم به‌زودي وارد مرحله توليد مي‌شود. اين كار به موضوع دفاع‌مقدس مي‌پردازد و به نقش تداركاتچي‌هاي دوران جنگ تحميلي و خدماتي مي‌پردازد كه اين افراد در پشت جبهه ارائه مي‌دادند.

کد خبر 302881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha