سید محمد فخار: طرح پیشنهادی مدیریت شهری برای جایگزینی طرح زوج و فرد، با تغییراتی در شورای‌عالی ترافیک کشور تصویب شد. این طرح که با عنوان منطقه کم انتشار آلودگی هوا‌ شناخته می‌شود، پیش از این با اتکا به تجربیات جهانی از سوی شهرداری تهران تصویب شده بود اما اصلاحات انجام شده بر آن می‌تواند عاقبت این طرح را نیز در حد طرح غیرکارشناسی زوج و فرد، تقلیل دهد.

اجرای درست طرح منطقه کم انتشار‌راه کاهش آلودگی‌هواست

آنگونه كه تجربيات جهاني نشان مي‌دهد، مناطق كم انتشار(LEZ) مناطق جغرافيايي هستند كه با هدف بهبود كيفيت هوا ايجاد شده‌اند. براي رسيدن به اين هدف، خودروهاي با آلايندگي بالا و غيراستاندارد از ورود و خروج در اين مناطق منع شده‌اند و دسترسي وسايل نقليه به آنها براساس ميزان انتشار آلودگي‌شان تعريف و محدود شده است.

براي اين مناطق استانداردهاي خاصي درنظر گرفته شده است و خودروهايي كه خواهان عبور و مرور در اين مناطق هستند بايد استاندارد‌هاي تبيين شده را مراعات كنند. اين مناطق ابتدا در سال 1996در شهر استكهلم سوئد معرفي شد و در حال حاضر در 225منطقه از 10كشور آلمان، دانمارك، سوئد، ايتاليا، هلند، مجارستان، اتريش، انگلستان، نروژ و سوئيس در حال اجراست. نكته قابل توجه آنكه در تمام اين 225منطقه كه از قضا با آلودگي هوا نيز روبه‌رو هستند، مناطق كم انتشار با 4رنگ از هم تفكيك شده‌اند.

همچنين شوراي‌عالي ترافيك در بررسي طرح منطقه كم انتشار فقط تردد خودروهاي هيبريدي، برقي و داراي استاندارد يورو5را در تمام شهر آزاد اعلام كرد. در عين حال در طرح پيشنهادي مديريت شهري آمده بود كه رنگ آبي به‌خودروهاي برقي و هيبريدي و رنگ سبز به‌خودروهاي با استاندارد آلايندگي يورو2و بالاتر داراي معاينه فني اختصاص مي‌يابد. رنگ زرد نيز مربوط به‌خودروهاي بدون استاندارد آلايندگي مشروط به انجام معاينه فني و رنگ قرمز مربوط به‌خودروهاي فرسوده و فاقد معاينه فني بود.

  • حذف رنگ آبي از تقسيم‌بندي ‌

مهدي يدي همداني، دبير شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور از حذف رنگ آبي از تقسيم‌بندي خودروها در بررسي طرح منطقه كم انتشار خبر داد. وي گفت: اين طرح به تصويب رسيد ولي برخي ابهامات جزئي درخصوص دسته بندي خودروها وجود دارد كه نيازمند ايجاد سيستم آماري جديدي در بانك اطلاعاتي پليس راهور براي خودروها به لحاظ محيط‌زيستي است.

وي با اشاره به كاهش رنگ‌بندي خودروها در طرح LEZ به 3گروه و حذف رنگ آبي در طرح مصوب تأكيد كرد: در طرح جديد براي اجراي آسان‌تر اصلاحاتي انجام شد كه براساس آن خودروها به 3گروه‌ قرمز و زرد و سبز تقسيم شدند كه گروه قرمز شامل خودروهاي فرسوده و فاقد معاينه فني، گروه زرد خودروهايي با استاندارد زير يورو5كه شامل اكثر خودروهاي كشور هستند و گروه سبز خودروهاي برقي، هيبريدي و خودروهاي يورو5به بالا هستند.

تقسيم بندي شوراي‌عالي ترافيك گرچه سابقه‌اي در جهان ندارد اما بي‌شك داراي اين ايراد است كه اندازه‌گيري استاندارد يورو 5و بالاتر قرار است با كدام سازوكار انجام شود؟ در حال حاضر سوخت خودروها با استاندارد يورو3و حداكثر يورو 4عرضه مي‌شود و سازندگان خودرو نيز همواره براي ارتقاي سطح آلايندگي خودروهاي خود از قانونگذار و پليس وقت مي‌گيرند. با وجود اين، به نظر مي‌رسد مصوبه شوراي‌عالي‌ترافيك، در واقع همان راهي را مي‌رود كه طرح زوج و فرد مي‌رفت و بدين‌ترتيب ممكن است اين طرح نيز براي فراهم شدن شرايط اجرا، تا اطلاع ثانوي مسكوت بماند.

  • زير ساخت‌هاي حذف طرح زوج و فرد فراهم شود

درصورت حذف طرح زوج و فرد از تهران براي اجراي طرح جديد ترافيكي، ابتدا بايد زيرساخت‌هاي اجراي اين طرح فراهم شود. محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران در اين‌باره گفت: اگر قرار است طرح زوج و فرد در تهران حذف شود و به جاي آن يك طرح ديگر جايگزين شود بايد اول زيرساخت‌ها در تهران براي اجراي چنين طرح‌هايي فراهم شود و سپس به فكر اجراي طرح جديد باشيم. وي ادامه داد: به مسئله آلودگي هواي تهران بايد به‌صورت ريشه‌اي نگاه كرد و بعد از آن به اجراي طرح‌هايي مانند زوج و فرد و طرح ترافيك رسيد كه در بسياري از كشورهاي بزرگ دنيا نيز اعمال مي‌شود.

کد خبر 302640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha