سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

محمدامین خرمی: طی ماه‌های اخیر گروه تروریستی بوکوحرام علاوه بر اینکه بر تعداد حملات انتحاری خود افزوده، استفاده از کودکان و زنان را به‌عنوان عامل انتحاری افزایش داده است.

آفریقا

در 6‌ماه گذشته، بوكوحرام نزديك به 30عمليات انتحاري در خاك نيجريه و كشورهاي اطراف آن انجام داده كه نزديك به سه‌چهارم آنها توسط كودكان و زنان انجام شده است. در آخرين حمله از اين دست، ديروز كودكي 10ساله خود را در ورودي يكي از شلوغ‌ترين بازارهاي شهر داماتورو در شمال شرق نيجريه منفجر كرد كه 19كشته و 47زخمي بر جاي گذاشت.

از پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري نيجريه در ‌ماه مي ‌(ارديبهشت) كه به انتخاب مجدد محمدو بوهاري منتهي شد، بوكوحرام بر دامنه حملات انتحاري خود افزوده است. روز يكشنبه نيز اين گروه از يك معلول ذهني به‌عنوان عامل انتحاري استفاده كرده بود. اين فرد خود را در بازاري ديگر در داماتورو منفجر كرد. در اين حمله نيز 15نفر از مردم جان خود را از دست دادند و نزديك به 50نفر نيز زخمي شدند. دامنه عمليات انتحاري بوكوحرام تنها به نيجريه محدود نبوده و همسايه اين كشور (كامرون) را هم دربرگرفته است. شامگاه شنبه، در 2حمله انتحاري در شهر ماروا در شمال كامرون، دست‌كم 20نفر كشته و 22نفر زخمي شدند. اين حمله هم توسط 2دختر 9 و 12ساله انجام شد. از 5ماه پيش، دولت كامرون در كنار دولت‌هاي چاد و نيجر به كمك همسايه خود آمدند تا با تشكيل ارتشي مشترك متشكل از نيروها و ادوات نظامي از هر 4كشور، با اين گروه تروريستي مبارزه كنند.

بوكوحرام نزديك به 6سال است كه در مناطق شمال شرق نيجريه وارد فاز نظامي شده و با هدف ساقط كردن دولت مركزي نيجريه و تشكيل يك خلافت خودخوانده دست به عمليات نظامي زده است. حملات اين گروه طي اين سال‌ها تنها به مراكز نظامي و دولتي و مراكز تجمع افراد غيرنظامي محدود نبوده و مراكز ديني را هم هدف قرار داده است. طي اين سال‌ها، حمله به كليساها و مساجد نيز ازجمله اقدامات بوكوحرام بوده است. در اثر عمليات انتحاري 2دختر در روز عيد فطر در شمال شرق نيجريه، 9نفر از نمازگزاران كشته شدند. طبق اعلام مقام‌هاي امنيتي نيجريه، يكي از اين دو نفر، فقط 10سال سن داشته است. اوايل سال گذشته، گروه تروريستي بوكوحرام حدود 200دانش‌آموز دختر را از مدرسه‌اي شبانه روزي در شيبوك در شمال شرق نيجريه ربود و همچنان آنها را در اختيار دارد. طبق اعلام سازمان عفو بين‌الملل، در حال حاضر حدود 2هزار كودك در اسارت اين گروه هستند. 2‌ماه پيش صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) با انتشار بيانيه‌اي نسبت به استفاده نيروهاي بوكوحرام از دختران و زنان در عمليات‌هاي انتحاري هشدار داد. به گفته يونيسف، بوكوحرام از كودكاني كه ربوده يا از كودكاني كه در اثر جنگ در مناطق شمال شرق نيجريه بي‌سرپرست شده‌اند براي انجام عمليات انتحاري در مناطق پرازدحام مثل بازارها و ايستگاه‌هاي اتوبوس استفاده مي‌كند. طبق آمار يونيسف، 734هزار نفر از كودكان نيجريه‌اي در اثر جنگ و درگيري در اين كشور طي سال‌هاي اخير از خانه و شهر خود آواره شده‌اند.

  • بوكوحرام در يك نگاه

در سال2002، گروه بوكوحرام با انگيزه مقابله با تعاليم غربي در شمال شرق نيجريه پايه‌گذاري شد.
در سال2009، اين گروه وارد فاز نظامي شد.
بين سال‌هاي 2009 تا 2014 درگيري ميان اين گروه و دولت مركزي در استان‌هاي شمال شرق نيجريه ادامه پيدا كرد و اين گروه موفق شد بخش‌هايي از اين مناطق را به تصرف درآورد.
طي 6سال هزاران نفر كشته و بيش از 3ميليون نفر آواره شدند.
اوايل سال2015، بوكوحرام ضمن بيعت با داعش تاسيس ولايت آفريقاي غربي را اعلام كرد.
طي ماه‌هاي اخير، ارتش كشورهاي نيجريه، كامرون، چاد و نيجر موفق شدند نيروهاي اين گروه را از شهرها و روستاهاي نيجريه بيرون كند. اغلب آنها در جنگل‌هاي منطقه متواري شده‌اند.

کد خبر 302322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha