شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

باراک اوباما جمعه شب در سفری تاریخی به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور آمریکا وارد سرزمین پدری‌اش کنیا شد.

اوباما

اوباما پس از ورود به كنيا، شب را در كنار خانواده پدري‌اش گذراند و ديروز در نخستين روز از سفر رسمي خود به كنيا در نشست افتتاحيه «كنفرانس جهاني كارآفريني» شركت كرد. او در اين كنفرانس كه ششمين دوره برگزاري آن است، ضمن اشاره به پتانسيل‌هاي اقتصادي و تجاري آفريقا گفت: «آفريقا در حال رشد است؛ مردم كم كم از شرايط فقر خارج مي‌شوند.» باراك اوباما عصر امروز كنيا را به مقصد اتيوپي ترك خواهد كرد تا در نشست اتحاديه آفريقا كه قرار است روز دوشنبه در پايتخت اتيوپي‌ برگزار شود سخنراني كند. سخنراني اوباما در اتحاديه آفريقا نيز نخستين سخنراني رئيس‌جمهور آمريكا در تاريخ اين اتحاديه خواهد بود. اهداف اصلي سفر اوباما به كنيا و اتيوپي اقتصادي و امنيتي اعلام شده است.

  • رقابت اقتصادي با چين

كنيا مانند بسياري از ديگر كشورهاي آفريقايي در سال 1963از استعمار انگليس خارج شد. با پايان دوران استعمار، نفوذ قدرت نظامي در اين قاره جاي خود را به نفوذ قدرت اقتصادي داد. چين به‌عنوان يك قدرت نوظهور اقتصادي رفته رفته در اين قاره حضور خود را گسترش داد؛ موضوعي كه براي ديگر قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي جهان يعني آمريكا مطلوب نبوده است. ارزش مبادلات تجاري چين و كشورهاي آفريقايي طي سال 2013، نزديك به 200ميليارد دلار بوده است. اين در حالي است كه طي همين مدت حجم مبادلات آمريكا و كشورهاي آفريقايي كمتر از نصف بوده است.

اوباما كه سياست نگاه به آفريقا را در دوره رياست‌جمهوري خود دنبال كرده تا از چين عقب نماند، اوايل امسال اعلام كرد كه شركت‌هاي آمريكايي متعهد شده‌اند نزديك به 14ميليون دلار در آفريقا سرمايه‌گذاري كنند. در مقابل، چيني‌ها سال‌هاست كه روابط اقتصادي و تجاري خود را در اين قاره دنبال كرده‌اند؛ آنها طي سال‌هاي 2000تا 2011حدود 75ميليارد دلار در كشورهاي آفريقايي سرمايه‌گذاري كرده‌اند. اوباما در بخش‌هايي از صحبت‌هاي ديروز خود به حضور چين در كشورهاي آفريقايي اشاره‌اي انتقادي داشت. او گفت: «ما از كمك چين به آفريقا استقبال مي‌كنيم. اين اتفاق خوبي است و ما مخالف آن نيستيم. قبلا هم گفته‌ام، اما بارديگر مي‌خواهم تأكيد كنم كه تجارت بايد به مردم عادي در كنيا، اتيوپي و گينه سود برساند نه‌تنها يك عده خاص.»

  • اهداف امنيتي - نظامي آمريكا

آمريكا در برخي كشورهاي آفريقايي چون جيبوتي، مالي، چاد، كنگو، بوركينافاسو و نيجر، يا پايگاه نظامي دارد يا نيروهاي خود را مستقر كرده است. در واقع حضور آمريكايي‌ها برخلاف چيني‌ها در خاك آفريقا از اساس نظامي و امنيتي بوده است. در كنيا نيز آمريكا حداقل 2 پايگاه هواپيماهاي بدون سرنشين دارد و ارتش آمريكا از اين پايگاه‌ها براي انجام عمليات هوايي عليه گروه تروريستي الشباب، شاخه‌اي از القاعده كه در كشور همسايه كنيا يعني سومالي فعال است، استفاده مي‌كند.

در سال 1998سفارتخانه آمريكا در نايروبي از سوي القاعده مورد حمله قرار گرفت كه در جريان آن 200نفر ازجمله 12آمريكايي و 34كارمند كنيايي سفارت كشته شدند. الشباب در سال 2013نيز به يك مجتمع تجاري در نايروبي حمله كرد كه 67كشته بر جاي گذاشت. حمله 4‌ماه پيش اين گروه تروريستي به يك دانشگاه در شمال كنيا نيز جان 148نفر را گرفت. دغدغه‌هاي امنيتي آمريكا در كنيا، فعاليت‌هاي ضدتروريستي دولت كنيا و پايگاه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در اين كشور، موضوعات اصلي مذاكرات اوباما با مقام‌هاي كنيايي بوده است.

کد خبر 302030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha