مقامات عربستان سعودی در ۱۷‌ ماه گذشته ۵ ملاقات سری با مقامات رژیم صهیونیستی داشته‌اند و در این دیدارها درباره مهار ایران در منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.

اين خبر را انوار ماجد اشكي، يك ژنرال بازنشسته سعودي كه زماني مشاور شاهزاده بندر بن سلطان سفير سابق سعودي در آمريكا بود و دور گولد سفير سابق رژيم صهيونيستي در سازمان ملل روز پنجشنبه در جريان كنفرانسي كه در انديشكده شوراي روابط خارجي واشنگتن برگزار شد، فاش كرده‌اند. به گفته آنها عربستاني‌ها و اسرائيلي‌ها در اين ديدارهاي محرمانه ايران را دشمن مشترك خودشان فرض كرده و در اين‌باره گفت‌وگو كرده‌اند.

شايد محمد جواد ظريف وزير خارجه كشورمان از همين ديدارهاي محرمانه اطلاع داشته كه در گفت‌وگو با شبكه الميادين كنايه‌اي به تلاش‌هاي ضدايراني عربستاني‌ها زده و گفته كه متأسفانه سعودي‌ها به‌دنبال به حاشيه راندن ما هستند. اين ديدارهاي محرمانه در حالي صورت گرفته كه عربستان سعودي مدعي است رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسد. به نوشته شبكه خبري بلومبرگ براي نخستين بار است كه عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي اينچنين به ديپلماسي ميان خود اذعان مي‌كنند.بلومبرگ نوشته است 5 ملاقات مقامات رژيم عربستان و رژيم صهيونيستي، در كشورهاي هند، ايتاليا و جمهوري چك انجام شده است.

روابط ايران و عربستان از 4سال پيش بعد از تحولاتي كه در منطقه صورت گرفت و به‌ويژه پس از حمايت ايران از حكومت بشار اسد در سوريه و مخالفت ايران با سركوب شيعيان بحرين به فضاي مخاصمه نزديك شده است. روابط 2كشور بعد از حملات رژيم آل سعود به مردم بي‌گناه يمن، كه از ششم فروردين‌ماه سال‌جاري آغاز شده است به اوج تيرگي رسيد؛ حملاتي كه مقامات كشورمان آن را به حملات رژيم صهيونيستي به مردم بي‌گناه غزه تشبيه كرده‌اند.

با وجود اين دخالت علني و تجاوز به يمن، مقامات عربستان سعودي، ايران را متهم به دخالت در امور منطقه مي‌كنند. يكشنبه هفته گذشته عادل الجبير وزير خارجه عربستان كه به مواضع ضدايراني مشهور است در يك كنفرانس خبري مشترك با همتاي مصري‌اش در قاهره، ايران را متهم به دخالت در امور منطقه كرد. محمدجواد ظريف وزيرخارجه كشورمان در گفت‌وگو با شبكه الميادين پاسخ‌هاي صريح‌تري به عادل الجبير داده است. او با انتقاد از حملات هوايي عربستان سعودي به يمن، گفت: دوران استقرار امنيت با حملات هوايي و پول دادن گذشته است. وي گفت: از شما مي‌پرسم آيا ما يا ديگران يمن را بمباران مي‌كنند؟ وي با بيان اينكه ايران هيچ منفعتي از بي‌ثباتي در يمن نمي‌برد و ايران هيچ سودي از عدم‌ثبات در عربستان ندارد گفته است مي‌توانيم اقدامات تروريستي عربستان در لبنان و در مرزهاي شرقي‌مان را ببينيم.

کد خبر 297234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha