شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

«در مورد رسیدن حق ‌به‌ حقدار سکوت می‌کنم.» بعد از اعلام رأی نهایی کمیته استیناف درباره ۲باشگاه راه‌آهن و پیکان و تغییر در رأی اولیه، رئیس این کمیته از اظهارنظر صریح پرهیز می‌کند.

فوتبال-راه آهن

كميته استيناف فدراسيون فوتبال آخرين بار رأي به ماندن راه‌آهن در ليگ برتر داد و بدين‌ترتيب، پيكان به ليگ دسته اول كشور سقوط كرد. ديروز عليرضا صالحي در يك برنامه تلويزيوني در پاسخ به اين سؤال كه آيا در پرونده باشگاه راه‌آهن و پيكان حق به حقدار رسيد گفت كه در اين مورد سكوت مي‌كند.

رئيس كميته استيناف اما درباره چگونگي صدور حكم باشگاه راه‌آهن و پيكان ادامه داد: «تصميم كميته‌ استيناف بر همان رأيي بود كه صادر كرده بوديم. قاضي حكم قضايي را كه صادر مي‌كند، براساس مستندات است و قطعا نسبت به حكم صادره اعتقاد راسخ دارد. در روند رسيدگي به پرونده باشگاه راه‌آهن و پيكان با گزارش سازمان ليگ در تاريخ 20ارديبهشت سالجاري گزارشي به فدراسيون فو‌تبا‌ل آمد كه مبناي شروع رسيدگي به يك تخلف شد.» عليرضا صالحي عنوان كرد: «در همان پاراگراف اول آمده بود كه آخرين روز نقل و انتقالات 28/‌12/2014 است. لذا باشگاه راه‌آهن جهت ثبت قرارداد و گرفتن ITC براساس ماده 6 آيين‌نامه‌ نقل و انتقالات فيفا اقدام و طبق ماده مذكور قبل از اين تاريخ، قرارداد يا بايد فسخ شده باشد و يا به اتمام برسد و اگر از بازه زماني اشاره شده خارج شود، درصورتي يك بازيكن خارجي مي‌تواند قراردادش را مدنظر قرار دهد كه در آخرين روز نقل و انتقالات بازيكن آزاد به شمار رود و آخرين روز نقل و انتقالات ليگ ما نيز هفتم دي‌ماه سال گذشته بوده است.»

مارتين كايونگو موتومبا همان بازيكن خارجي است كه پس از پايان ليگ برتر مورد اعتراض و شكايت باشگاه پيكان قرار گرفت. پيكان كه به ليگ دسته اول سقوط كرده بود با تنظيم شكايتي اعلام كرد كه حضور موتومبا در ليگ‌برتر غيرقانوني بوده است. حضور غيرقانوني اين بازيكن به بازي مقابل سايپا، استقلال خوزستان، پرسپوليس، نفت مسجدسليمان و پيكان مربوط مي‌شد. كميته استيناف بعد از تشكيل جلسه رأي به نفع پيكان داد تا اين تيم به ليگ برتر سقوط كند و با توجه به كم‌شدن امتياز از راه‌آهن، اين تيم صعود كند. اين رأي مورد اعتراض راه‌آهن قرار گرفت تا اين پرونده بار ديگر به جريان بيفتد و در نهايت رأي اوليه تغيير كرد و راه‌آهن به جاي قبلي خود يعني ليگ برتر بازگشت.

رئيس كميته‌ استيناف فدراسيون درباره چگونگي تبرئه‌شدن موتومبا تأكيد كرد: «موتومبا نامه‌اي را در اختيار يكي دو باشگاه ايراني براي امضاي قرارداد گذاشته است اما با آنها به توافق نرسيد. نامه‌اي از طرف فدراسيون فو‌تبا‌ل تركيه در تاريخ 5/ 3/ 2015 ارائه شده مبني بر اينكه قرارداد به‌صورت دوطرفه فسخ شده و اين نامه هفته‌ گذشته به‌دست ما رسيد. بنا‌بر‌اين زماني كه زيربناي تشكيل يك پرونده از بين مي‌رود، ديگر دليلي براي رسيدگي آن وجود ندارد، چراكه سازمان ليگ گزارش‌هاي خود را كه منبع رسيدگي به پرونده بود، پس گرفت. نتيجه‌ اينكه گزارش اوليه اين كميته مسترد و همان حكم اوليه كميته‌ انضباطي باقي‌ ماند.» در ادامه از صالحي سؤال شد كه آيا برخي فشارها سبب اتخاذ چنين رأيي شده، اضافه كرد:‌«اگر بحث فشارها را پيش بكشيم بايد از همان اول هم اين موضوع را درنظر بگيريم، چرا كه فشارها در همان زمان‌هاي اوليه هم مي‌توانست وجود داشته باشد اما كميته‌ استيناف حكم خودش را قاطعانه صادر كرد.»

  • شكايت از باشگاه تركيه‌اي به فيفا

اكنون اين پرسش مطرح است كه آيا باشگاه پيكان مي‌تواند به رأي صادر شده، اعتراض كند يا نه. رئيس كميته استيناف خبر داد كه تا‌كنون اعتراضي به‌دست آنها نرسيده و در عين حال، درصورت اعتراض باشگاه پيكان جايگاهي براي رسيدگي به آن وجود ندارد. او گفت: «در آخر نامه خودشان عنوان شده كه اگر كسي شكايت يا ادعايي دارد، مي‌تواند نسبت به باشگاه تركيه‌اي به مراجع قضايي فيفا انجام دهد.» مهدي تاج، رئيس سازمان ليگ در اين رابطه گفت:‌ «باشگاه پيكان مي‌تواند به مراجع ذيصلاح در فيفا درخصوص حقوق تضييع‌شده‌اش شكايت كند.»

با همه اينها، راه‌آهن كه در پايان ليگ چهاردهم در ليگ برتر ماندگار شد، همچنان در فصل پانزدهم نيز در سطح اول فوتبال ايران حضور خواهد داشت. پيكان اما بعد از پايان ليگ برتر سقوط كرد و پس از آن شكايتش از موتومبا بي‌نتيجه ماند تا فصل بعد در ليگ دسته اول كشور بازي كند.

کد خبر 301923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha