جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

محمدامین خرمی: در نخستین ساعات بامداد جمعه ۲ مرداد ، جنگنده‌های ترکیه مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه را هدف قرار دادند تا این کشور هم به‌طور غیررسمی وارد جنگ با این گروه تروریستی شود.

حمله ترکیه به داعش

طبق اعلام مقام‌هاي دولت تركيه، 3جنگنده F-16 از پايگاهي در دياربكر جنوب شرق اين كشور به پرواز درآمدند و به 3هدف در خاك سوريه حمله كردند. طبق بيانيه‌اي كه از سوي دفتر نخست‌وزير تركيه منتشر شده، اين 3هدف شامل 2پايگاه و يك مركز تجمع نيروهاي داعش بوده كه انبارهاي سلاح و مهمات را هم دربر مي‌گرفته‌اند. اقدام تركيه در حمله به مواضع داعش در جلسه پنجشنبه‌شب شوراي امنيت ملي اين كشور به رياست داوود اوغلو، نخست‌وزير، به تصويب رسيد. روز پنجشنبه نيروهاي داعش كه تعدادشان 5نفر اعلام شده به يكي از پست‌هاي مرزي تركيه با سوريه حمله كردند كه در جريان آن يك سرباز ترك كشته و 2نفر ديگر زخمي شدند.

عكس‌العمل اوليه نيروهاي نظامي تركيه به اين حمله، شليك تعدادي خمپاره به داخل خاك سوريه بود.پيش از اين، درگيري‌هاي پراكنده در طول مرز 900كيلومتري تركيه و سوريه اتفاق افتاده بود اما اين نخستين‌بار است كه هواپيماهاي جنگنده تركيه اهدافي را در خاك سوريه مورد هدف قرار مي‌دهند. داوود اوغلو ديروز در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان اعلام كرد، تصميم براي حمله به مواضع داعش در خاك سوريه از سوي دولت تركيه گرفته شده و براي اين منظور با دولت سوريه هماهنگي انجام نگرفته بود. او گفت: «آنهايي كه بر ما هزينه‌اي تحميل مي‌كنند، بايد 10برابرش را بپردازند. عمليات اخير در سوريه در اينجا تمام نمي‌شود و حمله به مواضع داعش ادامه خواهد داشت.» به‌گفته داوود اوغلو در حال حاضر پايگاه‌هاي داعش در نزديكي مرز تركيه كه تهديد عليه اين كشور محسوب مي‌شوند، منهدم شده‌اند.

  • دستگيري‌هاي گسترده در تركيه

همزمان با عمليات جنگنده‌هاي تركيه در سوريه، نيروهاي پليس تركيه سحرگاه ديروز در عملياتي گسترده در 13استان اين كشور اقدام به دستگيري 251نفر از اعضاي گروهك‌هاي تروريستي داعش و حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) كردند. در جريان اين عمليات كه از سوي هلي‌كوپترهاي پليس نيز حمايت مي‌شد، 5هزار نيروي پليس شركت داشتند.

طبق گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، تنها در استانبول 140نقطه مورد حمله قرار گرفته و حداقل 90نفر در اين شهر دستگير شده‌اند كه 30نفر آنها اتباع خارجي هستند. در جريان اين عمليات در استانبول، يكي از اعضاي پ‌ك‌ك نيز كشته شده است.دوشنبه گذشته در جريان حمله‌اي انتحاري گروه داعش به يك مركز فرهنگي در شهر مرزي سوروچ در خاك تركيه، 32نفر كشته شدند. اين شهر كه ساكنان آن بيشتر كرد هستند پيش از اين هم صحنه درگيري‌هاي پراكنده ميان نيروهاي ترك و اعضاي داعش بوده اما حمله روز دوشنبه بزرگ‌ترين و خونين‌ترين حمله تروريستي بود كه طي سال‌هاي اخير در خاك تركيه رخ داده است.

در بيانيه منتشر شده از سوي دولت تركيه ضمن اشاره به حمله هفته گذشته آمده است: «پ‌ك‌ك، اعضاي آن و سازمان‌هاي تروريستي چپ» به‌دنبال سوءاستفاده از فضاي ايجاد شده در پي اين حمله هستند اما تركيه مصمم است با گروه داعش و سازمان‌هاي تروريستي ديگر مبارزه كند.

  • توافق آمريكا و تركيه بر سر اينجرليك

در شامگاه چهارشنبه يعني ساعاتي پيش از حمله نيروهاي داعش به پست مرزي تركيه، رؤساي جمهور تركيه و آمريكا پس از ماه‌ها مذاكره دوكشور، بر سر استفاده نيروهاي آمريكايي از پايگاه نظامي اينجرليك در جنوب تركيه براي هدف قرار دادن پايگاه‌هاي داعش در سوريه و عراق به توافق رسيدند. رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه ديروز با ضروري خواندن حمله به مواضع داعش اعلام كرد نيروهاي اين كشور از اين پس با نظاميان آمريكايي براي مبارزه با نيروهاي داعش در سوريه همكاري خواهند كرد. يكي از مقام‌هاي نظامي آمريكا در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استريت ژورنال، توافق با ترك‌ها براي استفاده از اينجرليك را «يك توافق بزرگ» خواند و آن را «چرخشي معنادار در سياست‌هاي تركيه» دانست. به‌گفته او، در پي اين توافق امكان پشتيباني لجستيكي از عمليات هوايي عليه داعش در شمال سوريه و عراق به شكل بهتري فراهم خواهد شد. توافق صورت گرفته همچنين شامل استفاده از پايگاه‌هاي ديگر در خاك تركيه براي حمله به مواضع داعش خواهد بود.

طي سال‌هاي اخير، انگشت اتهام به سوي تركيه به‌عنوان يكي از كشورهاي اصلي حمايت‌كننده از داعش بوده است. در پي حمله تروريستي هفته گذشته و حمله روز پنجشنبه، يكي از مقام‌هاي تركيه در شهر كيليس در نزديكي مرز سوريه به وال‌استريت ژورنال گفت:‌ «بالاخره ما هم هدف حملات داعش قرار گرفتيم؛ درگيري‌ها در مرز روزبه‌روز بيشتر مي‌شود.» به‌نظر مي‌رسد چرخش نوك پيكان حمله‌هاي داعش به سمت تركيه و فشارهاي آمريكا، در نهايت باعث چرخش در مواضع دولت تركيه و پيوستن اين كشور در اقدام عليه داعش شده است.

  • پايگاه استراتژيك اينجرليك

براي نخستين بار جنگنده‌هاي تركيه مواضعي در سوريه را هدف قرار داده‌اند و همزمان مجوز استفاده از پايگاه اينجرليك را به آمريكا داده‌اند. پايگاه استراتژيك اينجرليك در نزديكي مرز سوريه قرار دارد و به‌دليل نزديكي به شمال سوريه و عراق شرايط مناسبي را دراختيار جنگنده‌ها و هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا و نيروهاي ائتلاف براي حمله به مواضع داعش قرار مي‌دهد.

کد خبر 301897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha