جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

دکتر بهرام امیر احمدیان: ترکیه طی سال‌های گذشته همواره به همکاری با داعش و اجازه عبور و مرور به نیروهای این گروه متهم بوده و اکنون رجب طیب اردوغان در تلاش است تا با واکنش در مقابل داعش هم در جبهه بیرونی و هم در داخل این کشور کسانی که او را متهم به حمایت از داعش کرده‌اند، متقاعد کند.

دکتر بهرام امیر احمدیان

علاوه بر صحنه بين‌المللي، در داخل تركيه مخالفاني هستند كه باور دارند حزب عدالت و توسعه به داعش پول و كمك‌هاي ديگر مي‌دهد. منطقه حساس شمال سوريه در مرز با تركيه جايي است كه هم داعش و هم نيروهاي پ‌ك‌ك قدرت فعاليت در آن را دارند. اين مسئله را هم بايد مد نظر داشت كه در كنار درياي مديترانه مثلث ختاي وجود دارد كه در نقشه تركيه قرار دارد اما سوريه آن را جزو خاك خود مي‌داند. اين شرايط و حساسيت اين منطقه باعث شده تا شرايط شكننده‌اي براي تركيه به‌وجود آيد.

در منطقه مرزي سوريه با تركيه اكنون دولت سوريه تسلطي ندارد و خلأ ژئوپلتيك به‌وجود آمده امكان مانور تركيه در اين منطقه را فراهم كرده است. آمريكا مدت‌ها به‌دنبال استفاده از پايگاه انجرليك تركيه براي هدف قرار دادن مواضع داعش در سوريه بود. حالا كه تركيه درصدد متقاعد كردن افكار در سطح داخلي و بين‌المللي است كه اعلام كند در مقابله با داعش مصمم است، امكان استفاده از اين پايگاه هم داده شده است.

بمبگذاري شهر سوروچ براي تركيه بسيار گران تمام شد و اعتراض شديد افكار عمومي را در داخل اين كشور به‌دنبال داشت. اين وضعيت در شرايطي است كه دولت تركيه هنوز تشكيل نشده و پارلمان اين كشور بسيار پرتنش است. حزب اردوغان در واقع در اين شرايط به‌دنبال آفرينش بحران جديدي است تا بتواند اين بحران را كمي كاهش دهد.

در واقع اردوغان و حزب عدالت و توسعه در تلاش هستند تا از شرايط به‌وجود آمده استفاده كنند تا احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير بتواند موفق به جلب حمايت احزاب مخالف و تشكيل دولت شود. طبيعي است كه آمريكا و نيروهاي ائتلاف هم از اين فرصت استفاده مي‌كنند. در صحنه خارجي هم تركيه علاقه‌مند است تا تهديد را در محل تهديد برطرف كند و حملات اخير هم از لحاظ حقوقي اين امكان را به تركيه مي‌دهد كه اعلام كند از منطقه مرزي با سوريه مورد تهديد بوده و به همين‌خاطر مجبور به واكنش نظامي بوده است. اين شائبه وجود دارد كه تركيه بخواهد از همين موقعيت استفاده كند و به نام داعش مواضع نيروهاي كرد مخالف خود را هدف قرار دهد. به همين‌خاطر بايد در آينده منتظر تنش‌هاي بيشتري در اين منطقه بسيار حساس بود.

  • كارشناس مسائل تركيه

 

کد خبر 301889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha