سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

ساعتی بعد از آنکه آلمان اعلام کرد سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت خود را از خاک ترکیه خارج می‌کند، آمریکا هم اعلام کرد تصمیم مشابهی گرفته و این تصمیم را به دولت ترکیه خبر داده است.

سیستم دفاع موشکی

روزنامه حريت چاپ تركيه  نوشت، تصميم آمريكا و آلمان در اين‌باره خشم دولت تركيه را برانگيخته‌است. اين روزنامه به نقل از يك منبع آمريكايي كه نخواسته نامش فاش شود نوشت دولت تركيه انتظار چنين تصميمي را از آمريكا نداشته و از اين تصميم عصباني شده‌است. با اين حال دولت تركيه هنوز در اين‌باره واكنش رسمي نشان نداده است.

2سال پيش با شدت گرفتن بحران سوريه و به‌دنبال سقوط يك جنگنده تركيه در مرز ميان 2كشور، تركيه به‌عنوان يكي از اعضاي ناتو از اين سازمان درخواست حمايت دفاعي كرد. به‌دنبال اين اتفاقات، آمريكا، آلمان وهلند به‌عنوان اعضاي ناتو سكوهاي سيستم دفاع موشكي پاتريوت را در استان آدناي تركيه مستقر كردند.

همچنين گروهي از نظاميان اين كشورها هم براي اداره اين سيستم‌ها به تركيه رفتند. سال گذشته هلند اعلام كرد كه ديگر نمي‌تواند اين سكوها را در خاك تركيه حفظ كند و سيستم‌هاي دفاع موشكي و سربازانش را از خاك تركيه خارج كرد. اسپانيا جاي هلند را گرفت و سكوهاي دفاع موشكي پاتريوت و چند نظامي به تركيه فرستاد. اكنون كه آمريكا و آلمان تصميم به خروج اين سيستم از خاك تركيه گرفته‌اند پيش‌بيني مي‌شود كه اسپانيا هم تصميم مشابهي اتخاذ كند.

پنتاگون دليل اعلام اين تصميم را نياز به استراحت نيروها و همچنين نياز به پاتريوت‌ها در جاهاي ديگر اعلام كرده‌است. آلمان هم دليل اين تصميم را عدم‌نياز به سيستم دفاع موشكي پاتريوت در خاك تركيه اعلام كرده‌است. اين در حالي است كه تركيه اين روزها براي نخستين بار وارد عمليات نظامي مستقيم به‌صورت حمله هوايي به مواضع داعش در خاك سوريه و پ‌ك‌ك در خاك عراق شده‌است.

اين تصميم مي‌تواند بخشي از تنش ميان آمريكا و اروپا با دولت تركيه بر سر تحولات اخير عراق و سوريه باشد. رسانه‌هاي تركيه ديروز دولت آلمان را به كمك تسليحاتي به پ‌ك‌ك در عراق متهم كردند. همچنين آمريكا با دولت تركيه بر سر ايجاد منطقه حائل در خاك سوريه اختلاف دارد.

کد خبر 304239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha