سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از یک هزار قطعه ماهی براثر آلودگی قسمتی از آب رودخانه در نزدیکی روستای "کوتر" این شهرستان به مواد شیمیایی تلف شدند.

مرگ بیش از یک هزار قطعه ماهی در مهاباد

به گزارش ايرنا، کامران حسینی روز دوشنبه گفت: این حادثه در اثر استفاده از مواد شیمیایی برای صید ماهی در قسمتی از آب رودخانه در نزدیکی روستای کوتر اتفاق افتاده است.

در این حادثه بیش از یک هزار قطعه ماهی و صدها قطعه از دیگر گونه‌های آبزی و کنار آبزی بر اثر مسمومیت به مواد شیمیایی تلف شدند.

وی اضافه کرد: تیمی از کارشناسان این اداره برای بررسی وضعیت به محل اعزام شده‌اند و تلاش برای شناسایی عامل یا عاملان این حادثه در جریان است .

حسینی گفت: بر اثر استفاده از مواد شیمیایی، آب بخش عمیق رودخانه به ابعاد شش در 150 متر آلوده شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هر چند تاکنون مشخص نشده که متخلفان چه ماده‌ای را در آب ریخته‌اند، اما با توجه به تلف شدن سایر گونه‌های دیگر از جمله قورباغه و خرچنگ به احتمال زیاد از یک ماده شیمیایی بسیار قوی استفاده شده است.

حسینی افزود: استفاده از مواد شیمیایی برای صید ماهی اقدامی غیرمعمول و غیر قانونی بوده که باعث تلف شدن دسته جمعی ماهی‌های کوچک و بزرگ شده و خسارات بسیار زیادی به محیط زیست و اکوسیستم منطقه وارد می‌کند.

وی با هشدار نسبت به عدم مصرف این ماهی‌ها اضافه کرد: مسمومیت ماهی‌ها بر اثر مواد شیمیایی باعث می‌شود که این مواد وارد بافت ماهی شده و در صورت مصرف ماهی‌های تلف شده توسط انسان احتمال مسمومیت نیز وجود دارد.

حسینی از اهالی این روستا و گردشگران نیز خواست تا از بین رفتن اثرات این مواد شیمیایی از آب قسمت آلوده برای مصارف انسانی و دامی استفاده نکنند.

وی اظهار کرد: سال گذشته نیز در یکی از روستاهای بخش خلیفان این شهرستان یک صیاد متخلف با استفاده از سموم اقدام به صید ماهی کرده بود که این فرد متخلف شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شد.

رودخانه کوتر مهاباد یکی از دو سرشاخه رودخانه این شهر است که از ارتفاعات این شهرستان سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی وارد سد مهاباد می‌شود.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

کد خبر 301569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha