یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

با پیشروی‌های نیروهای زمینی مورد حمایت عربستان در بندر عدن در جنوب یمن، این بندر اکنون به‌صورت مشترک در اختیار القاعده و سعودی‌ها قرار گرفته‌است.

حمله عربستان به یمن

 به اين ترتيب بار ديگر عربستان و القاعده در يك جبهه واحد قرار گرفته‌اند.در ماه‌هاي اخير و با شروع حملات نظامي عربستان به شهرهاي يمن، بارها نهادهاي بين‌المللي و حتي دولت‌هاي ‌هم‌پيمان عربستان در غرب، هشدار داده‌بودند كه برنده اين حملات تنها القاعده است و بازنده بزرگ آن تنها مردم يمن. اكنون با اتفاقي كه در 2روز گذشته در بندر مهم عدن در يمن روي داد، معلوم شد كه اين معادله چندان هم پيش‌بيني نشده نبوده‌است.

در ماه‌هاي اخير جبهه جنگ يمن صحنه حملات همزمان القاعده در روي زمين و عربستان با جنگنده و بمب‌افكن از آسمان به شهرهاي يمن و به‌ويژه شيعيان حوثي بوده‌است. در 2روز گذشته پيشروي نيروهاي زميني وابسته به عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور مستعفي يمن با حمايت عربستان در بندر عدن شدت گرفت و اين بندر به كنترل اين نيروها درآمد. ديروز سعودي‌ها فيلمي از بازگشت چند وزير دولت منصور هادي به يمن تحت حفاظت نيروهاي نظامي عربستان منتشر كردند.

اما بندر عدن از پايگاه‌هاي القاعده يمن هم هست. به همين دليل اكنون عربستان و القاعده در اين بندر مهم يمن، به نوعي هم‌پيمان به‌نظر مي‌رسند.ديروز القاعده يمن فيلمي را از اعدام چند نيروي حوثي در يمن منتشر كرد. پيش از اين هم القاعده مسئوليت چندين حمله به مساجد و مراكز تجمع حوثي‌ها را به‌عهده گرفته‌بود. داعش هم با اعلام حضور در يمن، كشتار حوثي‌ها را از اهداف خود در يمن اعلام كرده‌است.

در همين حال سخنگوي رسمي گروه انصار‌الله يمن از آمادگي اين گروه براي انتقال به «مرحله گزينه‌هاي استراتژيك» در درگيري‌ها خبر داد. به گزارش روزنامه مصري اليوم السابع، «محمد عبدالسلام»، سخنگوي گروه انصار‌الله يمن با اشاره به تحولاتي كه در شهر عدن در جنوب يمن رخ داده است، تأكيد كرد: خطر واقعي از سوي دشمنان، يمن را تهديد مي‌كند.عبدالسلام افزود: گزينه‌هاي يمني‌ها به روي همه احتمالات باز است و آنها آماده پيشروي به سمت جبهه‌هاي مختلف درگيري براي تأكيد بر آمادگي خود براي انتقال به مرحله گزينه‌هاي استراتژيك هستند.

  • ادامه كشتار مردم

در همين حال حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي به شهرهاي يمن هم ادامه دارد. در تازه‌ترين اين حملات ديروز مراكز مسكوني در استان صعده در شمال يمن هدف قرار گرفت و طي آن 30غيرنظامي در خانه‌هايشان كشته شدند.

کد خبر 301399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha