همشهری آنلاین: مدیراجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات از صدور بخشنامه منع ارایه مجوز عرضه قلیان برای اماکن عمومی خبر داد.

قلیان

علی‌عطا طاهری در گفت‌و‌گو با ایسنا،‌ با اعلام این خبر افزود: قرار است عرضه قلیان در اماکن عمومی و از جمله قهوه‌خانه‌ها با بخشنامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، غیرقانونی اعلام شود و از کسانی که برای تمدید مجوز مراجعه می‌کنند نیز تعهدی گرفته شود که طی چند ماه عرضه آن را متوقف کنند. در این صورت اگر مجوزی صادر شود غیرقانونی و قابل شکایت است.

طاهری همچنین با اشاره به طرح جمع آوری قلیان از مراکز عمومی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ پلیس اماکن عمومی و مراکز بهداشتی وزارت بهداشت،‌ افزود: ابلاغیه این طرح برای استان‌ها ارسال شده است و چند شهر نیز آن را آغاز کرده‌اند،‌ اما هنوز به طور سراسری به اجرا درنیامده است. مرحله اول این طرح مربوط به مراکز غیرمجاز ارائه قلیان است. فاز دوم آن نیز برای مراکزی است که مجوز دارند و جهت تمدید مجوز مراجعه می‌کنند؛ در این صورت این افراد باید تعهد دهند که طی چند ماه نسبت به جمع آوری عرضه قلیان، اقدام کنند. همچنین با کسانی که مجوز ندارند از طریق تعزیرات حکومتی و اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و هماهنگی با اصناف برخورد خواهد شد.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات درباره اقدامات فرهنگی این جمعیت در راستای فرهنگ‌سازی پیشگیری از مصرف دخانیات گفت: این جمعیت در سال 1388 یک مرکز فرآموزی برای کودکان 5 تا 12 سال راه‌اندازی کرده است که در آن با استفاده از انیمیشن،‌ داستان نویسی، نمایش،‌ عروسک گردانی و آزمایشگاه درباره مضرات دخانیات صحبت و اطلاع رسانی می‌شود. همچنین کارت سلامت همیار نیز برای آن‌ها صادر می‌شود.

وی همچنین افزود: جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و طرح‌های پژوهشی با موضوع دخانیات به لحاظ علمی و مالی حمایت می‌کند. از ابتدای راه‌اندازی مرکز فرآموزی تا کنون نیز حدود 10هزار کودک آموزش دیده‌اند و به طورمیانگین در زمان فعالیت مدارس، روزانه 40 تا 50 بازدید کننده از این مرکز داریم که به مدت 2 تا 2.5 ساعت آموزش داده می‌شوند.

طاهری در ادامه صحبت‌هایش ضمن تاکید بر لزوم ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی ادامه داد: ما باید در زمینه ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی فرهنگسازی اساسی داشته باشیم نه اینکه به طور مقطعی عرضه آن را ممنوع کنیم و بعد هم به دولت فشار آورده شود و ارائه آن از سر گرفته شود. کودکان باید از سنین کودکی نه گفتن به دخانیات را بیاموزند و هر ضد ارزشی را به راحتی نپذیرند.

وی همچنین درباره کلینیک ترک سیگاری که توسط این جمعیت راه‌اندازی شده است، گفت: افرادی که مایل به ترک سیگار هستند، می‌توانند به این کلینیک مراجعه کرده و از مشاوره گروهی افرادی که موفق به ترک شده‌اند استفاده کرده ودر عین حال تجربیات خود را به دیگران منتقل کنند.

کد خبر 301175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha