همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی از زحمات طاقت فرسا و تلاش‌های مجدانه رییس جمهوری، وزیر امور خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای قدردانی و تشکر کرد.

ایرنا نوشت: علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی چهارشنبه-24 تیر- مجلس شورای اسلامی در مورد جمع بندی مذاکرات هسته ای صورت گرفته در روز گذشته، افزود: ابتدا لازم می دانم از زحمات طاقت فرسا و تلاش های مجدانه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و همه تیم مذاکره کننده قدردانی و تشکر کنم.

وی ادامه داد: در این مدت قریب به دو سال، آنان در مذاکره با 1+5 مذاکرات سختی را به پیش بردند که می‌تواند در نوع خود کم نظیر باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در یک نگاه کلان اگر به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت در ساماندهی تحریم ها نسبت به کشورهای مختلف نظری افکنده شود، این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم2ها غالبا از بستر زمان با دقت و به موقع استفاده نکرده اند و یا دچار وادادگی تاسف بار شده‌اند و یا حربه به دست حریفان زورگو دادند که در لباس دفاع از ساختار سازمان ملل دست به خشونت بزنند.

لاریجانی تصریح کرد: تجربه نظام جمهوری اسلام نشانگر عمق هوشمندی در دیپلماسی بود که توانست منطق خویش را در فناوری هسته ای به کرسی بنشاند و حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح آمیز بومی خویش کند و این دستاورد گرانقدری در تاریخ این گونه مناقشات خواهد بود.

لاریجانی با اشاره به این که توفیق دیپلماتیک بر چند رکن اصلی استوار است، اضافه کرد: نخست این که اگر این دستاورد یک پیروزی است که هست از آن خداوند است که بار دیگر خداوند ملت ایران را پیروز کرد.

وی افزود: دوم این که هدایت‌های ارزشمند رهبر معظم انقلاب که با تشخیص به موقع صحنه و ایجاد زمینه آرایش حل و فصل موضوع و ارشادات مستمر هر حرکت ایجابی دیپلماتیک کشور را حمایت و هدایت کردند و هم در بزنگاه‌ها به طرف مقابل هشدار لازم دادند تا از زیاده خواهی دست بردارند.

رییس قوه مقننه یادآور شد: همان گونه که در سخنرانی روز قدس بیان کردم، رهبری فرزانه انقلاب هم در تاسیس دانش هسته‌ای صلح آمیز نقشی یکه داشتند و هم در ایجاد فضای استقامت و ایستادگی ملی در زمان خود که لازم و ضروری بود و هم در حل و فصل موضوع در این مرحله که مسیر مذاکرات با تدبیر داهیه ایشان سامان یافت و این نمونه دیگری از پیروی سخن گوهربار امام (ره) که فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند.

لاریجانی تاکید کرد: ما صمیمانه به خاطر رهنمودها و حمایت‌های هوشمندانه رهبر عزیز در طول بیش از دو دهه فعالیت هسته‌ای کشور از ایشان سپاسگزاری می کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ایستادگی و بردباری ملت عزیز در طول بیش از یک دهه و تشویق مسئولین به حفظ دستاوردهای ملی کشور در زمینه دانش هسته‌ای پشتوانه عظیمی بود که امروز در این توافق باید مقابل این هوشمندی ملت سر تعظیم فرود آورد.

  • رفع مشکلات اقتصادی اولویت نخست دولت و مجلس قرار گیرد

لاریجانی ادامه داد: تاثیر این قدرت و ایستادگی ملت به حدی بود که یکی از مسئولین 1+5 پس از توافق اخیر ادعا کرد در مقابل ایران نمی توانستیم ساختار تحریم را حفظ کنیم. بنابراین باید قدر این صلابت ملت را که همراه با دعای خیر آنان بود، دانست و قدرشناسی واقعی از این ظرفیت ملت و تلاش مجاهدانه در رفع مشکلات اقتصادی آنان است که باید اولویت نخست کار دولت و مجلس قرار گیرد.

وی گفت: ما باید میدان جدید حرکت کشور را میدان مسابقه در توسعه برای تولید و کار قرار دهیم و تلاش کنیم تا معضل بیکاری و تورم حل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین تلاش مخلصانه دانشمندان هسته‌ای کشور به خصوص شهدای بلند مقدار هسته‌ای و صد البته نقش همه شهدای بزرگوار انقلاب که تلاش مجاهدانه آنان و روح منزه آن عزیزان انرژی قدرتمند در حقانیت و تحقق این دستاورد ملی بود و با خلوص نیت به ارواح مطهر آنان درود می فرستیم و از زحمات بی شائبه و ارزشمند آنان سپاسگزاری می کنیم و همچنین از تلاش های همه دولت‌ها و مسئولان هسته‌ای گذشته کشور قدردانی می‌کنیم.

  • قدرت‌های جهان مجبور به پذیرش همکاری در توسعه فناوری هسته‌ای ایران شدند

لاریجانی افزود: در سطح کلی توافق، همه این تلاش ها منجر به نتیجه‌ای شد که کشورهای قدرتمند، هیچگاه حاضر به پذیرش آن نبودند و در قطعنامه‌های مختلف و اظهارات سیاسی، آنان همیشه تعلیق تمامی نقش های هسته‌ای ایران را ذکر می کردند اما امروز مجبور شدند همگی نه تنها فناوری هسته‌ای صلح آمیز هسته ای ایران را شامل غنی سازی، تحقیق و توسعه و آب سنگین را بپذیرند که همکاری در توسعه آن را نیز در توافق ذکر کردند.

وی گفت: اگرچه برای مدتی محدودیت هایی در توافق آمده است اما در ازای آن همه تحریم های اقتصادی را لغو می کنند و این معنا هم در مقدمه توافق و هم در بخش رفع تحریم ها با دقت کافی آورده شده که آمده است این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم های چند جانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته ای ایران و نیز شامل گام هایی برای ایجاد دسترسی به حوزه تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد بود.

  • برجام عامل انزوای شرورهای منطقه

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این که برخی از مسئولین کشورهای 1+5 پس از توافق ادعا کردند لغو تحریم ها تدریجی است، احتمالا آرزوهای خود را بیان کردند چون متن توافق این موضوع را نشان نمی دهد و یا مقصودشان تحریم های بخش اشاعه ای است که نزد نظام جمهوری اسلامی و مطابق مصوبه مجلس، از ابتدا تمرکزی بر این امر نبوده است چرا که ما در کسب این دانش هسته ای متکی به دیگران نبوده ایم و شاید شگرد این گونه گردگویی برای مقابله با مشکلات درونی آن هاست.

لاریجانی خاطر نشان کرد: شعف و سرور دوستان ما در منطقه که در پیام های خود پس از توافق ظهور داشت، خشم و غضب مسئولان رژیم صهیونیستی که اختیار را از کف داده اند، نشانگر این معناست که این توافق توانست شرورهای منطقه را در انزوا قرار دهد، همانگونه که میدان جدیدی برای همکاری کشورهای اسلامی و منطقه با جمهوری اسلامی باز کرد.

وی تاکید کرد: توصیه ما به همه همسایگان و کشورهای منطقه بهره جستن از این ظرفیت سازنده است که می‌تواند بستر ارزشمندی برای نجات امنیت پایدار و متکی بر اراده ملت‌ها در منطقه باشد.

  • تشکر از سلطان قابوس و نمایندگان مجلس

رییس دستگاه قانون گذاری افزود: لازم می‌دانم از تلاش ها و ابتکار عمل جناب سلطان قابوس تشکر کنم و ما هیچ گاه نقش آفرینی مثبت دوستان خود را در منطقه فراموش نمی کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی و آنچه در کنگره آمریکا بر موضوع توافق انجام گرفت، مصوبه مجلس به خوبی روحیه مسئولیت پذیری در سطح ملی و هوشمندی در بهره جستن از زمان در حل و فصل یک موضوع مهم را نشان می دهد و در حالی که کنگره آمریکا مصوبه خود را دستاویز مناقشات داخلی خود قرار داد، مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود چارچوب حرکت رو به جلو را مدون کرد لذا لازم می دانم از فهم دقیق و همت ارزشمند و به موقع نمایندگان سپاسگزاری کنم.

وی گفت: چه متن اصلی و چه ضمائم این توافق از اجزا و ریزه کاری‌های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد.

  • تاکید بر توجه به متن برجام نه اظهارات سیاسی دیگران

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان ملت نظیر گام قبلی با همان نگاه ملی و مثبت و سازنده به این امر خواهند پرداخت و به زودی با حضور وزیر خارجه هم در جریان کلیت مذاکرات و هم متن اصلی قرار خواهیم گرفت.

لاریجانی یادآور شد: ما باید در مرحله بررسی محتوای حقوقی و فنی توافق، نظیر تدوین قانون اخیر با تأنی و کارشناسی در متن، گام به پیش برداریم و نه اظهارات سیاسی دیگران که هر یک منشا یا منشاهای خاص دارد و نه قطعات غیر پیوسته که گاهی در رسانه ها منعکس می شود تا آن چه مصلحت ملت عزیز است محقق شود.

کد خبر 301153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha