همشهری آنلاین: محمدجواد ظریف پس از بازگشت از وین در فرودگاه مهرآباد اعلام کرد: هفته آینده شورای امنیت برنامه غنی‌سازی ایران را به رسمیت خواهد شناخت.

ظریف

به گزارش ایسنا، رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که صبح امروز با استقبال برخی از مسئولان کشور وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد، در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا خدمت مردم بزرگوار ایران و مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان سلام عرض می‌کنم. در این مقطع زمانی مردم ایران با مقاومت و ایستادگی این امکان را به ما دادند که از حقوق آنها با استعانت از خداوند متعال و با توسل به ائمه اطهار دفاع کنیم و ذره‌ای از دین خود را به مردم و انقلاب اسلامی ادا کنیم.

ظریف با تشکر از مردم در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: لازم می‌دانم در همین ابتدا درود و سلام خود را به امام راحل (ره)، امام شهدا و تمام شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای هسته‌ای که نمود مقاومت و ایستادگی مردم بزرگ ایران هستند، اعلام کنم.

وی در ادامه سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: مذاکرات در 22 ماه گذشته در ابعاد مختلف دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی است که ان‌شاءالله در آینده در فرصت بیشتر آنها را بیان خواهیم کرد.

رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در همین ارتباط افزود: این مذاکرات را ما در شرایطی شروع کردیم که شورای امنیت با قطعنامه‌های ظالمانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان موضوعی نگران کننده مطرح کرده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت‌هایی که در ارتباط با دستیابی ملت ایران به حقوق خودشان در جریان این فرآیند اعمال شده بود، اظهار کرد: ان‌شاءالله هفته آینده در شورای امنیت برنامه غنی‌سازی کشور به رسمیت شناخته می‌شود.

ظریف با اشاره به اهمیت این موضوع، گفت: این موضوع یک حرکت از یک انتها به انتهای دیگر است و این جز با مقاومت و ایستادگی مردم ایران در برابر حربه تحریم‌ها، فشارها و زورگویی‌ها حاصل نشده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما از شرایطی عبور کردیم که شورای امنیت با قطعنامه‌های ظالمانه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک نگرانی مطرح کرده بود و از مردم ایران خواسته بود تا از حقوقشان دست بکشند.

وی ادامه داد:‌ امروز در شرایطی این مذاکرات به پایان می‌رسد که هفته آینده شورای امنیت در قطعنامه‌ای برای اولین بار برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می‌شناسد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: این یک حرکت از یک انتها به انتهای دیگر است و این جز با مقاومت و ایستادگی مردم و جز با نشان دادن این‌که حربه تهدید، زورگویی و فشار برای مردم سازگار نیست و مردم ما در برابر سختی ایستادگی می‌کنند اما در برابر احترام و گفت‌وگو از خود نرمش قهرمانانه نشان می‌دهند تا بتوانند به یک نتیجه‌ای که برای همه نتیجه‌ی مثبت و مناسب است دست یابند جز آنهایی که به دنبال درگیری و جنگ هستند.

ظریف با اشاره به نارضایتی رژیم صهیونیستی از توافق انجام شده گفت:‌ آنهایی که به دنبال جنگ هستند با سر و صدا و نگرانی نارضایتی خود را اعلام می‌کنند و ما شاهد داد و بیدادهای نتانیاهو در همه تلویزیون‌ها و روزنامه‌های دنیا بودیم و شنیدیم از این که مردم ما توانستند با استقامت خود حق خود را به رسمیت بشناسد و ضمنا از این که توانستند از یک بحران ساختگی جلوگیری کنند ناراضی هستند.

وی ادامه داد: این یک واقعیتی است که پیدا شده است و این مذاکرات این امکان را فراهم کرده است که ما استقامت خودمان را به جهان نشان دهیم.

وی ادامه داد: همچنین من از تمام زحمات جناب آقای علی‌اکبر صالحی، دوستان و همکاران ایشان و سازمان انرژی اتمی که در به ثمر رساندن این صنعت مهم نقش پراهمیتی را ایفا کرده‌اند نیز سپاسگزارم. همچنین سپاسگزاری خود را از آقایان عراقچی و روانچی و همکاران آنها و برادران و خواهران اصحاب رسانه که در این مدت اخبار درست را منتشر کردند، اعلام می‌کنم.

ظریف تاکید کرد:‌ طی روزهای آینده توافق صورت گرفته به تایید شورای امنیت سازمان ملل خواهد رسید.

ظریف گفت: پس از این‌که توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد مراحل بعدی شروع خواهد شد و در تمامی این موارد خط قرمزهای مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری و مسئولین نظام به دقت رعایت شده است.

وی گفت: مذاکرات بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم و باید بگویم مذاکره ذاتا به معنی داد و ستد است و مذاکره به معنی گفت‌وگو برای رسیدن به مفاهیم مشترک است و فکر می‌کنم در این زمینه توفیق‌های خوبی به دست آورده‌ایم هم در زمینه هسته‌ای و هم در زمینه رفع تحریم‌ها.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما برنامه هسته‌ای‌مان را از یک برنامه تقابلی به یک برنامه علمی و اقتصادی تبدیل کرده‌ایم و در سندی که دیروز به تصویب رسید به سمت تجاری شدن نیز پیش رفتیم. ما در آینده طبق برنامه خودمان با پیشرفته‌ترین ابزارهایی که در اختیار داریم - که بر اساس علم و دانش و فناوری دانشمندان عزیز خودمان ایجاد شده است- و همزمان با استفاده از بهترین دستاوردهای فناوری‌های جدید دنیا به سمت غنی سازی تجاری پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: همچنین ما به سمت برنامه‌های غنی سازی پیشرفته پیش خواهیم رفت و ضمنا تحریم‌های ظالمانه از روی این مردم برداشته خواهد شد و کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در ابتدای توافق لغو خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از آن بر اساس یک روند متناسب اقدامات ما پس از لغو همه تحریم‌ها شروع خواهد شد و اقدامات اجرایی آنها هم برای رفع تحریم‌ها آغاز می‌شود و در یک زمانی با فاصله‌ی شاید 4 ماهه قدری کمتر یا بیشتر بستگی به این که چقدر روند داخلی در آمریکا طول بکشد شاید به زمانی برسیم که تمامی اقدامات دو طرف به نتیجه برسد. و روند اجرایی شروع شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تمامی این نکات در توافق یا در توافق نامه جامع اقدام مشترک یعنی برجام مشخص شده است و این متن اقدام مشترک در دست ترجمه است و بر روی تارنمای وزارت امور خارجه قرار گرفته است و سایر این برنامه و ضمائم آن بیش از صد صفحه سند است که کلمه به کلمه آن که برادران و خواهران مذاکره کننده ما بر روی این کلمات بحث و گفت‌وگو کردند و به نتیجه رسیدند در اختیار دوستان و مردم خوبمان قرار خواهد گرفت.

ظریف تصریح کرد: متن توافق نامه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند این متن توافق‌نامه‌ای را که بر روی کلمه به کلمه آن بحث و دعوا شده است را مشاهده کنند و می‌توانند ببینند چقدر تلاش در این باره صورت گرفته است ضمن این که باید بدانند در این مذاکرات ما با شش طرف و یا بهتر است بگویم 7 طرف بین‌المللی مذاکره می‌کردیم. 7 طرف بین‌المللی که هر کدام دیدگاه‌هایی داشتند و به قول خود هر یک خط قرمزهایی داشتند.

وی ادامه داد:‌ زمانی خط قرمزهای خودمان را داشتیم و اگر به این سند نگاه کنید می‌بینید دیدگاه‌های ما در این سند کاملا روشن و مشخص شده است و به امید خدا با یک برنامه هماهنگ به پیش خواهیم رفت.

ظریف اظهار کرد: از تمام کسانی که در حوزه‌ی هسته‌ای و در حوزه‌ی سیاست خارجی تلاش کردند از ابتدای انقلاب تا این افتخار را برای دولت و نظام آفریدند و بیش از همه استقامت مردم و دوستانی که در دوره‌های گذشته مذاکرات نیز حضور داشتند مثل جناب آقای دکتر لاریجانی و جناب آقای دکتر جلیلی و سایر دوستان سپاسگزاری می‌کنم.

وی در پایان گفت: همه ما با دیدگاه‌ها و گرایش‌های مختلف در یک سمت و سو حرکت کردیم و آن احقاق حقوق این مردم بزرگ و حفظ دستاوردهای این ملت بزرگوار است و امیدواریم با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت‌های رئیس جمهور و سایر مسئولین عالی نظام در سال همدلی و همزبانی در جهت استفاده از این پیشرفت و این دستاورد برای رسیدن به اهداف عالی‌تر این نظام و کشور تلاش کنیم و دست در دست هم با توجه به زمینه‌هایی که در این توافق فراهم می‌شود در جهت پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنیم.

کد خبر 301142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha