همشهری آنلاین: باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا پس از بیانیه مشترکی که توسط وزیر امور خارجه کشورمان و موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد به سخنرانی پرداخت.

ايسنا نوشت: باراك اوباما با بیان این‌ ادعا که یک دیپلماسی آمریکایی می‌تواند تغییر واقعی و معناداری را به وجود بیاورد، تغییراتی که کشور ما و دنیا را امن‌تر می‌کند، گفت: این توافق هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در دنیا است.

اوباما ادامه داد: 50 سال پیش بود که کندی در مقابل مردم ‌آمریکا ایستاد و گفت «هرگز از سر ترس مذاکره نکنید و هرگز هم نترسید از مذاکره کردن». او درباره لزوم مذاکره با شوروی صحبت می‌کرد که در جهت کاهش تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بود. در آن زمان خطر احتمال وقوع یک جنگ بزرگ بین دو ابرقدرت بود.

وی گفت: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت‌آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.

باراک اوباما در ادامه با بیان این که اکنون نیز موضوع در ارتباط با وجود سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، ادعا کرد که آمریکا از موضع قدرت در این ارتباط مذاکره کرد تا جلوی گسترش تسلیحات هسته‌ای را بگیرد.

وی با اشاره به تعهدات ایران در توافق ایجاد شده و اطمینانی که جامعه بین‌الملل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست پیدا خواهد کردو با بیان این که در این توافق خط قرمزها و پارادایم‌های ما رعایت شده و تمام راه‌های دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای بسته شده،‌ گفت: در این توافق راه‌های راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران درنظر گرفته شده و ایران نمی‌تواند پلوتونیومی تولید کند که لازمه ساخت سلاح هسته‌ای است.

رییس جمهور آمریکا با بیان اینکه ایران دوسوم سانتریفیوژهای خود را ذخیره می‌کند و این سانتریفیوژها تحت نظارت است مدعی شد: براساس توافقی که صورت گرفته ایران 98 درصد اورانیوم غنی شده خود را کنار می‌گذارد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم ایران می‌تواند 10 سلاح اتمی تولید کند و این ذخایر کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این ذخایر تا 15 سال آینده به همین مقدار می‌ماند گفت: ایران از طریق تاسیسات اراک نمی‌تواند پلوتونیوم تولید کند و سوخت نیروگاه از این کشور برای 15 سال آینده خارج خواهد شد و تاسیسات آب سنگین تولید نخواهد کرد.

اوباما که سعدی داشت سخنانش را بیشتر برای جلب توجه افکار عمومی داخل کشورش بیان کند در ادامه گفت: ما در موقعیتی هستیم که از تعهدات ایران راستی‌آزمایی کنیم و مبنای کار فقط اعتماد نیست. بازرسان سازمان انرژی اتمی 24 ساعته به تاسیسات ایران، چرخه سوخت و غنی‌سازی و تولید آن دسترسی خواهند داشت تا اطمینان لازم را حاصل کنند. برخی از این تدابیر تا 25 سال اعمال می‌شود. بازرسان از هر چه که مظنون باشند بازرسی می کنند. بارزسان سازمان بین المللی انرژی اتمی به هرچه که لازم باشد و هروقت که باشد دسترسی خواهند داشت و این دائمی است.

وی با بیان اینکه آژانس تحقیقات خود را در مورد ابعاد احتمالی فعالیت های هسته ای ایران دنبال می کند گفت: ایران در نهایت براساس ان‌پی تی از تولید سلاح هسته‌ای منع خواهد شد و در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند تحریم‌ها کم کم لغو می‌شود که این تحریم‌ها شامل تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت است.

اوباما با طرح این ادعا که لغو تحریم‌ها علیه ایران تدریجی است و ایران باید تعهدات خود را اجرا کند و پروسه این توافق 10 ساله است تا تحریم‌ها لغو شود ادامه داد: از جمله موارد این موضوع رفع محدودیت سلاح‌ها و موشک‌های هسته‌ای در طول 5 سال است.

وی با بیان اینکه این توافق مصوبه شورای امنیت را به همراه خواهد داشت و اگر ایران از این توافق تخطی کند تحریم‌ها برمی‌گردد ادامه داد: جامعه بین المللی از این توافق استقبال می‌کند.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کنگره می‌تواند جزئیات توافق را بررسی کند. دولت نیز اطلاعات لازم را در اختیار کنگره قرار خواهد داد.

کد خبر 301066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha