دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

محمدمهدی تندگویان: زندگی شبانه و بیدار بودن شهر در شب‌هنگام، انبوهی از بحث‌‌های تئوریک و تخصصی را در زمینه شهرسازی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و... در پس خود به‌همراه دارد.

محمدمهدی تندگویان

اما آنچه مسلم است آن است که فواید فعالیت شبانه‌روزی شهرها در قالب شهر‌هاي 24‌ساعته مدت زمان بسیاری است که تایید شده و در شهر‌هاي پیشرفته بسیاری به‌کارگرفته شده است.

نیل به شب‌‌هاي زنده در شهری نظیر تهران نیز از مدت‌ها پیش هدف گفتاری مدیریت شهری به حساب می‌آید. چرایی عدم‌تحقق‌پذیری چنین امری عموما در فرهنگ جامعه ایرانی و ناتوانی در تامین زیرساخت‌‌هاي الزامی برای آن ذکر شده است. حال، با مشاهده شب‌‌هاي فعال و زنده ماه مبارک رمضان این سوال در ذهن نقش می‌بندد که چگونه است که فرهنگ و زیرساخت‌ها در این ماه پاسخگوی حیات شبانه شهر تهران است؟

مقایسه شب‌‌هاي زنده ماه مبارک رمضان با شب‌‌هاي بی‌جان سایر ماه‌‌هاي سال، خود نمایانگر چرایی اصرار به زندگی شبانه است. خیابان‌‌هاي شهر که در سایر ایام سال جولانگاه پرسه‌زنی اتومبیل‌‌هاي بی‌هدف است، در این ایام مملو از جمعیتی است که به پاس تامین نیازها و خواسته‌هایشان، در کنار جذابیت‌هایی که شهر به آنها ارائه می‌کند، به تعامل با یکدیگر و با محیط می‌پردازند.

چگونه است که در طول شب‌‌هاي این ماه تنها به حیات شبانه اکتفا نمی‌کنیم و حتی تور‌هاي گشت‌زنی شبانه را برای شهروندان تدارک می‌بینیم و در سایر ماه‌ها توان دایر بودن رستوران‌ها را نیز نداریم؟ مگر نه آن است که ساعت کاری صبحگاهی عمده شهروندان در ماه مبارك رمضان با سایر اوقات سال تفاوتی ندارد؟

چگونه است که در سایر اوقات سال، حیات پررونق شبانه را مخل آسایش و استراحت می‌دانیم در حالی که این موضوع خود به افزایش امنیت در شهر‌هاي ما می‌افزاید که از اساس آسایش است. تجربه زندگی شبانه در این ماه و فعالیت معدود فضا‌هاي دیگر در سایر ایام سال در شب هنگام - نظیر بام تهران - به ما ثابت می‌کند که قادریم با اندکی تغییر در نگرش و ثبات قدم و با اولویت‌بخشی به شهر به عنوان بستر حیات شهروندی و نه خاستگاه موازین سیاسی، به شهرهایی فعال در شب دست یابیم.

فعال بودن شهرها در شب هنگام علاوه بر آنکه بستری را برای کارآفرینی ایجاد مي‌كند، از بار ترافیکی روزانه کاسته و برخی از فعالیت‌ها را به شب هنگام منتقل می‌سازد. به‌علاوه به بسیاری از شهروندانی که ساعات کاری‌شان در شیفت‌‌هاي شبانه است این مژده را می‌دهد که شهر هرگز آنان را تنها رها نخواهد کرد و همواره امنیت و خدمات را به ایشان عرضه می‌كند. سخن در این باب بسیار گفته شده و بسیار مانده است اما نوشتار حاضر تنها جرقه‌‌اي است برای اندیشیدن به این موضوع که تمامی شب‌‌هاي سال شهرهاي‌مان قادرند همچون شب‌‌هاي ماه مبارک رنگین بوده و بستری برای حضور شهروندانمان باشند.

  • عضو كميسيون معماري شوراي شهر
کد خبر 300966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha