همشهری آنلاین: نتایج مطالعه ۳۰ ساله محققان دانشگاه اورگون آمریکا در مورد تاثیر روند گرمایش زمین بر آب شدن صفحات یخی قطب شمال و جنوب نشان می‌دهد که این پدیده سبب شده تا در سه دهه گذشته سطح آب دریاها بیش از ۶ متر (۲۰ فوت) افزایش یابد.

سطح آب دریاها در سه دهه اخیر بیش از ۶ متر افزایش یافته است

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه Oregon State University به‌تازگی نتایج مطالعه سه دهه اخیر خود را در مورد آثار زیست محیطی آب شدن یخ‌های دو قطب کره زمین منتشر کرده‌اند.

طبق این گزارش میزان افزایش آب سه دهه گذشته سطح دریاها و اقیانوس‌ها در 30 سال گذشته در اثر افزایش گرمای یک تا دو درجه کره زمین حاصل شده است.

برآوردها حاکی از آن است که میزان افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها در مدت بررسی بسیار بیش‌تر از سطح آبی است که طی سه میلیون سال گذشته در این پهنه‌های آبی ایجاد شده است.

آندرس کارلسون زمین‌شناس دانشگاه ایالتی اورگان و نویسنده گزارش گفت: بررسی طولانی مدت نشان داد که آب شدن صفحات عظیم کوه‌های یخی از هر دو قطب شمالی در گرینلند و قطب جنوب به طور قابل توجهی ناشی از افزایش تولید سطح دی اکسید کربن موجود در جو است که بسیار بیش‌تر از حدود سه میلیون سال پیش بوده است.

وی افزود: نکته غم‌انگیز این است که روند تولید گاز دی اکسید کربن به طور روز افزونی در حال افزایش است و همین امر سبب شده تا سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها تا این حد افزایش یابد.

این دانشمند زیست‌شناس هشدار داد: در پی این روند مخرب زیست محیطی بسیاری از شهرهای ساحلی در معرض نابودی و به زیر آب رفتن قرار دارند و میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان از آن آسیب می‌بینند.

به طور مثال ساکنان ایالت فلوریدای آمریکا، شهر میامی، بخش‌هایی از نیواورلئان و لوئیزیانا در اثر افزایش سطح آب تا 50 فوت خلیج مکزیک دچار توفان‌های مکرر کاترینا شدند.

داکا در بنگلادش با جمعیتی بیش از 14 میلیون نفر، توکیو در ژاپن و سنگاپور نیز از مناطق آسیب‌پذیر ناشی از این پدیده هستند.

همزمان با این گزارش دانشمندان دانشگاه بریستول انگلیس نیز نتایج تحقیقات مشابهی دراین زمینه را منتشر کردند که طبق داده‌های متعدد آن پیش‌بینی شده است که طی دو میلیارد سال آینده بسیاری از خشکی‌های سطح کره زمین در زیر آب مدفون خواهند شد.

کد خبر 300906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha