یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سوء برداشت فعالان تولید و تجارت فرش ماشینی از ذخایر غنی فرش دستباف ناپسند و گاه ناجوانمردانه است.

فرش دست باف

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان این مطلب گفت: امروزه شاهد هستیم که فرش ماشینی جسورانه و بی‌پروا در حال دست‌اندازی به فرش دستباف به عنوان میراث کهن فرهنگی و هنری کشورمان است و از ذخایر غنی موجود در این حوزه بی واهمه بهره برداری می‌کند.

حمید کارگر افزود: طرح ها و نقشه‌های فرش دستباف یک شبه خلق نشده اند و در طول قرن‌ها از ذهن خلاق و انگشتان آفرینشگر هنرمندان این سرزمین نشأت گرفته اند و حالا به آسانی توسط ماشین در خدمت تولیداتی مصنوعی و نامرتبط با آن سابقه تاریخی قرار می گیرند و متاسفانه قانونی بازدارنده در این زمینه موجود نیست.

وی با اشاره به تبلیغات پررنگ فرش ماشینی در رسانه‌ها گفت: نمی توان مانع از این تبلیغات شد اما در مواردی که این تبلیغات دور از صداقت و با نوعی فریب مخاطب همراه است زیانبار خواهد بود.

کارگر در توضیح این مطلب افزود: شاهد هستیم که کارخانه‌های تولید فرش ماشینی برای بازی با ذهن مخاطب از الفاظی همچون "دستباف نما" یا "دستباف گونه" استفاده می‌کنند و حتی در خطایی نابخشودنی از تصاویر دار قالیبافی در این تبلیغات بهره می‌برند که معنایی جز فریب شهروندان ندارد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین گفت: قرار نیست مانع از تولید و تجارت فرش ماشینی شویم و این صنعت نیز همچون دیگر صنایع مورد حمایت دولت است اما نزدیک کردن فرش ماشینی به دستباف و حتی جا زدن آن به عنوان همتای دستباف با فریب های ادبی و تصویری پسندیده نیست.

حمید کارگر ادامه داد: ویژگی های فرش دستباف به ویژه در حوزه تنوع و نیز سازگاری الیاف طبیعی با محیط زیست و سلامت انسان در کنار قرابت های فرهنگی و تاریخی با سرزمین ایران به قدری است که معتقدیم در صورت بازخوانی آن برای شهروندان کسی به سراغ جایگزین های صنعتی نخواهد رفت.

وی با نفی گران بودن فرش دستباف در برابر فرش های ماشینی افزود: گرانی برای کالایی سرشار از ویژگی های مثبت و دارای دوام و ماندگاری بالا که در عین حال یک اثر هنری نیز تلقی می شود معنا ندارد و البته باید در نظر داشت که فرش دستباف تنوع قیمتی فراوانی هم دارد و لزوماً گران نیست.

کارگر با بیان این نکته که ایرانیان شایسته ترین افراد برای پا گذاردن روی فرش های دستباف ایرانی هستند از فعالان تولید و تجارت فرش ماشینی خواست در تبلیغات خود در پی فریب مخاطب نباشند.

کد خبر 300878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha