سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های پادمان آژانس در ایران چهارشنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار می‌گیرد.

ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: دوشنبه شب  نیز متن "طرح کار" موافقت شده بین ایران و آژانس در پایگاه اینترنتی این آژانس قرار گرفته است، که طرح مذکور شامل دو بخش مسائل کنونی و مسائل گذشته می‌شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم مارک هاینریش از وین می‌نویسد:بر اساس متن یک توافق بین اژانس بین‌المللی انژری اتمی و ایران که روز دوشنبه منتشر شد ایران به سوالات سازمان ملل در مورد آزمایش‌هایش با پلوتونیوم که از سوخت‌های کلیدی برای ساخت بمب اتمی است جواب داده است و آژانس پرونده این موضوع را تمام شده تلقی می‌کند.

این امر در حکم اولین باری خواهد بود که یک موضوع جدی مربوط به ابعاد برنامه هسته‌ای مورد مناقشه ایران در جریان تحقیقات چهار ساله آژانس در این ارتباط مختومه اعلام می‌شود. این متن شامل مسائل دیگری است که ایران وعده داده است تا قبل از پایان سال آنها را حل کند.

ایران و آژانس روز بیست و یکم ماه اوت توافقی را با هدف تکمیل تحقیقات در مورد نشانه‌های مربوط به انحراف غیرقانونی برنامه هسته‌ای صلح آمیز اعلام شده ایران به سوی اهداف نظامی اعلام کردند. هدف دیگر از این توافقنامه تضمین دسترسی منظم و موثر بازرسان آژانس به کارخانه زیرزمینی غنی سازی اورانیوم ایران است یعنی جائیکه ایران در نظر دارد در آن سوخت هسته‌ای در مقیاس صنعتی تولید کند.

پیشتر دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفتند مسائل زیادی وجود دارد که باید بنا بر اصرار ایران به ترتیب و یک به یک حل شود.

در متن این توافقنامه آمده است "ایران روز بیست و سوم ماه ژوئیه توضیحاتی به آژانس ارائه کرد که به تشریح مسائل باقی مانده کمک کرد. علاوه بر این، این کشور در روز هفتم اوت هم نامه‌ای به اژانس فرستاد و در آن توضیحات دیگری در مورد تعدادی از سوال‌ها داد."

این متن می‌افزاید "مقامات آژانس در هفته گذشته تشخیص دادند که بیانیه‌های قبلی ایران هماهنگ با یافته‌های بازرسان آژانس است و بنا بر این موضوع حل‌شده تلقی می‌شود. این امر رسما از طریق یک نامه از سوی آژانس به اطلاع ایران خواهد رسید." در این متن به این نکته که این موضوع چگونه حل شده است اشاره ای نمی‌شود

کد خبر 30081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز