همشهری آنلاین: ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و هنوز برخی مسائل مهم باقی مانده است که باید حل شود.اگر بتوانیم این مسائل را این هفته حل کنیم به توافق خواهیم رسید و اگر نتوانیم این کار را انجام بدهیم، به توافق دست پیدا نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «جان کربی،» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود در مقر وزارت خارجه آمریکا گفت:« ما فقط توافقی را می پذیریم که به گونه ای موثر همه مسیرهای دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را ببندد و این توافق باید به گونه‌ای باشد که نه تنها کارشناسان ما بلکه کارشناسان سراسر جهان آن را بررسی (و تایید) کنند. »

وی در ادامه مدعی شد:« ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و هنوز برخی مسائل مهم باقی مانده است که باید حل شود.اگر بتوانیم این مسائل را این هفته حل کنیم به توافق خواهیم رسید و اگر نتوانیم این کار را انجام بدهیم، به توافق دست پیدا نخواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه با تاکید بر اینکه فقط تحریم‌‎های هسته‌ای در مذاکرات مطرح است ، گفتگوهای هسته‌ای را به پارو زدن تشبیه کرد.

خبرنگاري پرسید.. شما کمتر از بیست و چهار ساعت زمان به توافق برسید. اگر گفتگوها به فراتر از روز سه شنبه کشیده شود آیا به معنای آن است که ضربه ای به این روند وارد شده است؟

جان کربی در پاسخ گفت: هفتم ژوئیه، ضرب الاجل نیست. ما اساسا اجرای پارامترهای طرح مشترک اقدام را هفت روز تمدید کردیم .منظورم از طرح مشترک اقدام، توافقی است که حاصل شده است. برداشته شدن تحریم‌ها بخشی اساسی از طرح مشترک اقدام بوده است. ما طرح مشترک اقدام و این پارامترها را هفت روز تمدید کردیم. بنابراین می بینید که تصمیم تمدید مذکور، تصمیمی فنی بود تا  اینکه گفتگوها بتواند ادامه پیدا کند و دیپلمات‎‌ها بتوانند کار خودشان را ادامه بدهند.

خبرنگار دیگری پرسید.. اگر آنها (طرف ایرانی) خواهان ادامه گفتگوها باشند، آیا بار دیگر تمدید فنی گفتگوها را شاهد خواهیم بود؟

جان کربی گفت.. نمی دانم. نمی توانم پاسخ این سوال را بدهم. طرح مشترک اقدام تاکنون موثر بوده و ما را به این نقطه در مذاکرات رسانده است. اما الان در موقعیتی نیستم که گمانه زنی کنم درباره اینکه آیا طرح مشترک اقدام بار دیگر تمدید خواهد شد یا خیر. تیم‌های حاضر در مذاکرات بسیار سخت در تلاش هستند تمرکز آنها بر این نیست که آیا لزوما این گفتگوها بار دیگر تمدید شود یا خیر.

کد خبر 300416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha