گروه ادب و هنر: در هزار و صد و هفتاد و سومین سالروز ولادت دردانه عالم هستی جدا از حرکت‌‌های خودجوش مردمی در تدارک جشن و آذین‌بندی خیابان‌ها، نهادهای مختلف فرهنگی و هنری، برنامه‌‌های خود برای این جشن بزرگ را اعلام کردند.

4 جشن بزرگ شادی در 4 فرهنگسرای بهمن، خاوران، طبیعت و مرکز فرهنگی هنری نوجوانان تهران در شب میلاد امام زمان برگزار می‌شود.

در چهارمین جشن منتظر با حضور بیش از 1000 نوجوان و خانواده‌هایشان از نوجوانان معنوی تهران تجلیل می‌شود و تعدادی از آنها عازم مسجد جمکران خواهند شد.

این به جز 300 عنوان برنامه‌ای است که به مناسبت ایام نیمه‌شعبان در مراکز وابسته به سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران برپا می‌شود.

همچنین خیابان هنر از میدان ولی عصر تا تقاطع فلسطین میزبان آثار هنرمندان است. اساتید نقاش و خطاط به شکل زنده آثار خود را با موضوع انتظار ارائه می‌کنند.

اما سه‌شنبه‌شب در برج میلاد همزمان با 40 میدان اصلی شهر به مدت 40 دقیقه، مراسم نورافشانی صورت می‌گیرد. برپایی مراسم ازدواج 20 زوج تهرانی با عنوان مهر و ماه با همکاری فرهنگسرای خانواده، اهدای هدیه به 1172 تن که افتخار همنامی با حضرت مهدی و مادر امام‌زمان را دارند، هم از دیگر برنامه‌‌های شهرداری تهران است.

از سوی دیگر نخستین جشنواره بین‌المللی آخرین منجی همزمان با نیمه‌شعبان و در هزار و صدمین سال غیبت کبری با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی هنری کوثر‌ آل طه شروع به کار کرد.

محمدصادق افراسیابی – دبیر جشنواره- ضمن بیان این مطلب گفت: در راستای ایجاد یک اتحاد جهانی با محوریت انتظار منجی برآن شدیم تا با برگزاری جشنواره، نمایشگاه و سلسله همایش‌های بین‌المللی از نیمه شعبان سال جاری تا نیمه شعبان سال آینده، بستر مناسبی برای گردآوری آثار تولید شده در زمینه فوق فراهم‌ آوریم.

دبیر جشنواره بین‌المللی آخرین منجی ادامه داد:‌ جشنواره بین‌المللی آخرین منجی در 14 رشته شامل شعر و قطعات ادبی، عکاسی، نماهنگ، وب‌سایت و وبلاگ، نقاشی و طراحی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، داستان، فیلم کوتاه، موسیقی، کتابخوانی، ترجمه احادیث و روایات مرتبط با حضرت مهدی به سایر زبان‌ها و پیام کوتاه برگزار می‌شود که دبیرخانه الکترونیک جشنواره از طریق سایت آمادگی دریافت همه آثار را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره از نیمه شعبان امسال به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت: همزمان با افتتاح دبیرخانه جشنواره از نیمه‌شعبان امسال تا عید غدیر سلسله نشست‌ها و همایش‌هایی با موضوع مهدویت در سطح داخلی برگزار می‌شود.

با فرارسیدن عید سعید غدیرخم دبیرخانه جشنواره پذیرای دریافت آثار مرتبط با موضوع در سطح بین‌المللی خواهد بود که این مهلت تا سالروز امامت امام زمان ادامه خواهد داشت.

مسجد جمکران نیز از میزبان خیل مشتاقانی است که از سراسر کشور خود را به این مکان مقدس می‌رسانند.

غیر از برنامه‌های فرهنگی مختلفی که در این روزها در این مسجد برگزار می‌شود، انتشارات مسجد جمکران هم کتاب‌های بریل خود را که با موضوع امام مهدی عج نوشته شده است همزمان با نیمه شعبان به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا می‌کند.

کتاب‌‌‌های آخرین پناه، فریادرس، مهربان‌تر از مادر، سرود سرخ انار، صبح فرا می‌رسد، سقا خود تشنه دیدار و... جزو این کتاب‌ها هستند که در اختیار نابینایان قرار می‌گیرند.

تیراژ هر یک از این کتاب‌ها 3 هزار نسخه است. به جز این، متن بازنویس معجم‌‌الامام مهدی عج توسط مجموعه‌ای از محققین بنیاد معارف اسلامی به چاپ می‌رسد.

به گزارش ایبنا بازنویسی این کتاب سه سال به طول انجامیده است..در تدوین این کتاب که پیرامون مسائل مختلف فرهنگ مهدویت است از 800 منبع که 400 منبع آن مربوط به اهل تسنن بوده، استفاده شده است.

حالا گرچه مدفن پدر بزرگوار و سرداب مقدسی که حضرتش غیبت را از آنجا آغاز کرد، به ستم اشغالگران تخریب شده اما دل‌های شیعیان و مشتاقان او از نیمه‌شعبان سال 255هجری، امروز و آن زمان که به اذن الهی پشت به دیوار کعبه ظهور کند به یاد نام او می‌تپد برای روزی که انگشتر سلیمان در انگشت، عصای موسی در دست در کوفه، مرکز خلافت جدش امیر مؤمنان زمام امور را به دست بگیرد.

آیا صبح نزدیک نیست؟

کد خبر 30036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز