جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در آستانه میلاد با سعادت امام عصر(عج) به انتشار دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب در خصوص مهدویت و انتظار و ویژگی‌های منتظران امام زمان(عج) پرداخته‌است.

همشهری آنلاین ضمن تبریک میلاد با سعادت امام عصر(عج) به‌تدریج به بازنشر دیدگاه‌های ایشان در این خصوص می‌پردازد.

معانى گوناگون انتظار 
من فقط یک جمله در باب انتظار عرض مى‏کنم. این‏که در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است، یعنى چه؟ مگر انتظار چیست؟ انتظار ظهور حضرت ولىّ‏اللَّه‏الاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایى در بطن خود دارد که این‏قدر داراى فضیلت است؟ یک معناى انحرافى در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانى نیست.

کسانى که مغرض و یا نادان بودند، این‏طور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنى این‏که شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحى دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!
انقلاب، این منطق و معناى غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد.

پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعه‏ى ما نیست. اما معناى صحیح انتظار، داراى ابعادى است که توجه به این ابعاد، براى کسى که مى‏داند در فرهنگ اسلام و شیعه، چه‏قدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.

یک بُعد، این است که انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنى هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافى است و منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود. یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمى مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنى این‏که تفکر الهى - این اندیشه‏ى روشنى که وحى بر مردم عرضه کرده است - یک روز سراسر زندگى بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند. انتظار، یعنى امید. انتظار، ابعاد گوناگون دیگرى هم دارد.

ملت ما باید روح انتظار را در خود زنده کند

ما ملتى منتظر هستیم؛ ملتى که به امید پیشرفت و موفقیت، اقدام و تلاش و انقلاب کرد و موفق شد. ما امروز براى انتظار، باید باب بخصوصى در زندگى خود باز کنیم. حقیقتاً ملت ما باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند. «ما منتظریم»، یعنى این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیرى، این دنیایى که به وسیله‏ى دشمنان خدا و شیاطین، از ظلمات جور و طغیان و ضعیف‏کشى و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پُرشده است، در سایه‏ى تلاش و فعالیت بى‏وقفه‏ى ما، یک روز به جهانى تبدیل خواهد شد که در آن، انسانیت و ارزشهاى انسانى محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها، فرصت و جایى براى اقدام و انجام خواسته و هوى‏ و هوس خود، پیدا نخواهد کرد. این روشنایى، در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد.

سخنرانى در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج)
2/ 12/ 1368

اعتماد و امیدوارى به آینده، یکى از ابعاد انتظار 
انتظار، یکى از پُربرکت‏ترین حالات انسان است؛ آن هم در انتظار دنیایى روشن از نور عدل و داد. «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا». خداى متعال به دست او، سرزمین بشرى و همه‏ى روى زمین را از عدالت و دادگسترى پُرخواهدکرد. انتظار چنین روزى را باید داشت.

نباید اجازه داد که تصرف شیطانها و ظلم و عدوان طواغیت عالم، شعله‏ى امید را در دل خاموش کند. باید انتظار کشید. انتظار، چیز عجیبى است و داراى ابعاد گوناگونى مى‏باشد. یکى از ابعاد انتظار، اعتماد و امیدوارى به آینده و مأیوس نبودن است.

همین روح انتظار است که به انسان تعلیم مى‏دهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند. اگر انتظار و امید نباشد، مبارزه معنى ندارد و اگر اطمینان به آینده هم نباشد، انتظار معنى ندارد. انتظار واقعى، با اطمینان و اعتماد ملازم است. کسى که شما مى‏دانید خواهد آمد، انتظارش را مى‏کشید و انتظار کسى که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید، انتظارى حقیقى نیست. اعتماد، لازمه‏ى انتظار است و این هر دو، ملازم با امید است و امروز این امید، امرى لازم براى همه‏ى ملتها و مردم دنیا مى‏باشد. ....

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خجسته‌ سالروز ولادت امام زمان(عج)
22/12/1368

انتظار مهدى موعود(عج)، ارزش زیادى دارد 
مطلب اول درباره‏ى این بخش عظیم اعتقادى ماست که عبارت است از انتظار ظهور ولىّ‏عصر و مهدى موعود و منجى بشریت.

همه‏ى مسلمانان، حقیقت مهدى موعود را از طریق روایات خدشه‏ناپذیرى که از نبىّ‏اکرم (صلّى‏اللَّه‏علیه‏واله‏وسلّم) و اولیاى دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جاى جهان اسلام، مثل محیط زندگى ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگى و این چهره‏ى درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواتره‏ى خودمان، شخص مهدى موعود را با خصوصیاتش مى‏شناسیم.

مردم ما ولىّ‏اللَّه اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه‏ى اهل‏بیت پیامبر را با نام و خصوصیات مى‏شناسند؛ از لحاظ عاطفى و فکرى با او ارتباط برقرار مى‏کنند؛ به او مى‏گویند؛ به او شکوه مى‏برند؛ از او مى‏خواهند و آن دوران آرمانى - دوران حاکمیت ارزشهاى والاى الهى بر زندگى بشر - را انتظار مى‏برند؛ این انتظار داراى ارزش زیادى است.

این انتظار به معناى آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه‏ى امید را از دلهاى منتظران نمى‏زداید و خاموش نمى‏کند. اگر این نقطه‏ى امید در زندگى جمعیتى نباشد، چاره اى ندارد جز این‏که به آینده‏ى بشریت بدبین باشد.......

دورانى خواهد رسید که قدرت قاهره‏ى حق، همه‏ى قله‏هاى فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم‏انداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معناى انتظار دوران امام زمان این است.....

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قم
در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) 30/11/1370

کد خبر 29714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز