همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، هم‌زمان با حلول ماه سوگواری سالار شهیدان، اقدام به باز نشر دیدگاه‌های ایشان درخصوص اهداف قیام حسینی کرده‌است.

همشهری آنلاین، در آستانه اربعین حسینی، با تسلیت مجدد ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت به انتشار فراز‌هایی از دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب درخصوص عناصر قیام حضرت ابى‏عبداللَّه الحسین(ع)، می‌پردازد.

"یک جمله در زیارت اربعین امام حسین (علیه‏الصّلاةوالسّلام) ذکر شده است که مانند بسیارى از جملات این زیارتها و دعاها، بسیار پُرمغز و در خور تأمل و تدبر است.

امروز به مناسبت روز تاسوعا و روز عزا، در خطبه‏ى اول قدرى پیرامون همین جمله - که ناظر به جهت قیام حسینى است - عرایضى عرض مى‏کنیم؛ آن جمله این است: «و بذل مهجته فیک».

این زیارت اربعین است؛ منتها فقره‏هاى اول آن، دعاست؛ که گوینده‏ى این جملات خطاب به خداوند متعال عرض مى‏کند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنى حسین‏بن‏على، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات بدهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ از سرگردانىِ ناشى از ضلالت و گمراهى آنها را برهاند.

این یک طرف قضیه است، که طرفِ قیام کننده است - که حسین‏بن‏على (علیه‏السّلام) است - طرف دیگر قضیه، در این فقره‏ى بعدى معرفى مى‏شود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنى»؛

نقطه‏ى مقابل، آن کسانى بودند که فریب زندگى، آنها را به خود مشغول کرده بود؛ دنیاى مادى، زخارف دنیایى، شهوات و هواهاى نفس، آنها را از خود بیخود کرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنى»؛ سهمى را که خداى متعال براى هر انسانى در آفرینش عظیم خود قرار داده است - که این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختى دنیا و آخرت - به بهاى پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایى فروخته بودند. این، خلاصه‏ى نهضت حسینى است.

با مداقّه‏ى در این بیان، انسان احساس مى‏کند که نهضت حسینى در واقع با دو نگاه قابل ملاحظه است، که هر دو هم درست است؛

اما مجموع دو نگاه، نشاندهنده‏ى ابعاد عظیم این نهضت است: یک نگاه، حرکت ظاهرى حسین‏بن‏على است؛ که حرکت علیه یک حکومت فاسد و منحرف و ظالم و سرکوبگر - یعنى حکومت یزید - است؛ اما باطن این قضیه، حرکت بزرگترى است که نگاه دوم، انسان را به آن مى‏رساند؛ و آن حرکتِ بر علیه جهل و زبونى انسان است.

در حقیقت، امام حسین اگرچه با یزید مبارزه مى‏کند، اما مبارزه‏ى گسترده‏ى تاریخى امام حسین با یزیدِ کوته‏عمرِ بى‏ارزش نیست؛ بلکه با جهل و پستى و گمراهى و زبونى و ذلت انسان است؛ امام حسین با اینها دارد مبارزه مى‏کند."

کد خبر 17415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز