گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته با کنار گذاشتن موضع سرسختانه خود در مخالفت با الحاق ترکیه به اتحادیه اروپایی برای اولین‌بار اعلام کرد علاقمند به گفتگو پیرامون شرایط عضویت ترکیه در این بلوک 27 عضوی اروپایی است.

به گزارش بلومبرگ درحالی‌که تا پیش از این پاریس جدی‌ترین مخالف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تلقی می‌شد موضع‌گیری سارکوزی راهگشای تسریع روند مذاکرات الحاق تنها عضو مسلمان ناتو به این اتحادیه خواهد بود.

سارکوزی گفت موافقت او با آغاز مذاکرات مستلزم ایجاد کارگروهی از سوی اتحادیه اروپایی برای تصمیم‌گیری پیرامون آینده این اتحادیه است.

سارکوزی گفت: اگر اعضای اتحادیه اروپایی بر سر الحاق ترکیه و گشودن فصل جدیدی در مذاکرات الحاق این کشور به اتفاق نظر برسند پاریس با این مسأله مخالفت نخواهد کرد.

او افزود: فرانسه با هر دو دیدگاه موجود پیرامون آینده ترکیه در اتحادیه اروپایی که یکی بر همکاری نزدیک دوجانبه و دیگر بر الحاق ترکیه به این اتحادیه استوار است، موافق است.

سارکوزی که ششم ماه مه امسال به ریاست‌جمهوری فرانسه رسید مخالفت با ورود ترکیه به ساختار اتحادیه اروپایی را به عنصری کلیدی در تبلیغات انتخاباتی خود تبدیل کرده بود و تأکید داشت ورود ترکیه مسلمان با جمعیتی درحدود 72 میلیون نفر که استانداردهای زندگی در آن 30 درصد پایین‌تر از میانگین اروپایی است به این اتحادیه اشتباهی بزرگ است.

او بارها به صراحت اعلام کرده بود ترکیه کشوری آسیایی است و نباید آینده خود را به اروپا پیوند بزند.

همین رویکرد موجب شد پاریس در ماه ژوئن امسال مانع از سرگیری مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپایی با محوریت انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی شود.

سارکوزی در اظهارات خود تصریح کرد موضع‌اش در قبال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی تغییر نکرده و کماکان اعتقاد دارد اجرایی شدن این پروژه اشتباه است اما برای جلوگیری از بروز شکاف در بین متحدان اروپایی ترجیح می‌دهد تصمیم‌گیری در این رابطه را به خرد جمعی واگذار کند.

رئیس‌جمهور فرانسه که در نشست سفرای پاریس در پایتخت‌های خارجی سخن می‌گفت دست کشیدن از مخالفت با الحاق ترکیه را به‌نفع تقویت اروپا دانست.

اگرچه سارکوزی در هیچ کجای اظهارات خود به انتخابات ریاست‌جمهوری قریب‌الوقوع ترکیه اشاره نکرد اما گمان می‌رود چرخش محوری موضع‌گیری او در قبال الحاق ترکیه نوعی چراغ سبز به عبدالله گل، نامزد اسلامگرای حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه باشد.

کد خبر 30029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز