همشهری آنلاین: معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص بیماری‌های ناشی از غذا و عوامل آنها توضیحاتی ارائه نمود.

آسیب‌های فزاینده مصرف بیش از حد غذاهای آماده

به گزارش ايسنا، دکتر سهیل اسکندری گفت: عامل بیش از دو سوم موارد مسمومیت ناشی از مواد غذایی باکتری‌ها هستند و ویروس‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و مواد شیمیایی سایر عوامل را پوشش می‌دهند.

وی همچنین ادامه داد: بیشترین این موارد در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد؛ بطوری که سالانه یک میلیارد مورد اسهال حاد در کودکان زیر پنج سال از آفریقا و آسیا گزارش می‌شود که پنج میلیون مورد مرگ را در پی دارد.

اسکندری آب و غذای آلوده را عامل اصلی مشکلات دانست و گفت: عوامل دیگر بروز بیماری‌های ناشی از غذا، جهانی شدن عرضه مواد غذایی، مسافران، پناهندگان، مهاجران و ورود عوامل بیماری‌زا به مناطق جغرافیایی جدید از طریق انتقال غذاهای غیربهداشتی یا بیماری‌های آن است.

وی همچنین به فرآوری مواد غذایی بصورت جزئی و ناکافی و اینکه در برخی موارد بنابر ضوابط مندرج در آیین نامه‌ها انجام نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: این موارد مسائل و مشکلات اساسی در گسترش بیماری بوجود خواهد آورد. هرچند در کشورمان تمام تلاش‌ها و نظارت‌ها صورت می‌پذیرد تا فرآوری‌ها به نحو شایسته و مطلوب صورت گیرد.

به گفته وی، تغییر در میکروارگانیسم‌ها و تغییراتی در جمعیت بشر مانند بالا رفتن سالمندی و سوء تغذیه‌های موجود و کاهش میانگین قدرت مقابله با بیماری‌ها تهدیدات دیگر بیماری‌های ناشی از غذا محسوب می‌شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسکندری در پایان صحبت‌هایش، تغییر در سبک زندگی و گرایش عمومی به سمت غذاهای آماده را معضل مبتلابه جوامع ماشینی امروز خواند و گفت: آسیب‌های فزاینده استفاده بیش از حد از این غذاها بر همگان آشکار است. آمار افزایش بیماری‌ها نیز گواه بر این مهم است؛ بنابراین با اندکی دقت در مصرف غذا و فراورده‌های غذایی می‌توان زندگی بدون بیماری را تضمین کرد.

کد خبر 300211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha