همشهری آنلاین: هنوز جوشگاه محل برش جراحی روی سینه رینالدونیلو را برای انجام یک عمل حیات‌بخش قلب را با پانسمان پوشیده شده است، اما این نوجوان فیلیپینی پس از عمل جراحی‌اش در سودان احساس می‌کند توان بیشتری نسبت به سال‌های پیش پیداکرده است.

اين پسر ۱۷ ساله ماه گذشته پس‌ازآن وارد خارطوم، پایتخت سودان، شد که خواهرش يك گزارش تلویزیونی درباره بیمارستانی در این کشور را دید که یک بنیاد خیریه ایتالیایی در آن درمان رایگان ارائه می‌کند.

او که در اتاق تمیزش در بیمارستان نشسته است، پس از جراحی پنج‌ساعته‌ای که در ۱۸ ژوئن بر روی او انجام شد، با صدای هنوز گرفته‌اش گفت دارد بهبود پیدا می‌کند.

او با لبخند کمرنگی درحالی‌که روی تختش نشسته و خواهرش سارا جوی در کنارش است. گفت: «حالم دارد بهتر می‌شود، دیگر مانند قبل نیستم، احساس قدرت می‌کنم.»

رینالدو، پسر کشاورزانی فقیر دو سال پیش به علت دچار شدن به بیماری روماتیسمی قلب ترک تحصیل کرد.

او در دوران کودکی گلودرد استرپتوکوکی گرفته بود که به علت درمان نشدن با آنتی‌بیوتیک به این عارضه قلبی مرگبار انجاميد

خواهر رینالدو که از ناتوانی خانواده برای پرداخت جراحی با هزینه ۲۵ هزار دلار در بیمارستان نزدیک خانه‌شان در شمال فیلیپین پریشان بود، امکانی را یافت که باعث نجات زندگی برادرش شد.

سارا جوی ۲۵ ساله كه به مراقبت‌کننده دائمی برادرش بدل شده بود، گزارشی تلویزیونی درباره یک فیلم مستند دید که جینو استرادا، بنیان‌گذار سازمان انسان‌دوست ايمرجنسی (Emergency)در جریان نسل‌کشی روآندا در سال ۱۹۹۴را به تصویر می‌کشید.

او گفت: «من در این گزارش در سی‌ان‌ان دیدم که دکتر استرادا به‌رایگان عمل جراحی قلب باز انجام می‌دهد.»

پس‌ازاینکه او با ایمیل با ايمرجنسی تماس گرفت و وضعیت برادرش را برای این خیریه شرح داد، تنها موافقت کردند که او را به‌رایگان درمان کنند.

هنگامی‌که خطوط هوایی ترکیه پروازهای رایگانی را در اختیار رینالدو و خواهرش قراردادند، آنان آماده مسافرت به سودان برای جراحی شدند، اما این سفر بدون نگرانی نبود.

سارا درحالی‌که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: «ما می‌ترسیدیم چراکه آنان همچنین به ما گفته بودند که اگر رینالدو از عمل جان سالم به درنبرد، در سودان دفن خواهد شد.»

«اما ما چاره‌ای نداشتیم به‌جز اینکه این خطر را قبول کنیم.»

  • بخت دوباره برای زندگی

سارا جوی و برادرش همچنین از سفر به سودان نگران بودند، چراکه به‌جز گزارش‌های جنگ و بیماری چیزی از سودان نمی‌دانستند.

سارا گفت: «اولش من به خاطر ابولا نگران بودم.»

گرچه خارطوم عاری از ابولا است، جایی نامحتمل برای قرار داشتن یک بیمارستان پیشرفته است.

«مرکز سلام» در خارطوم مجموعه‌ای از ساختمان‌های شیک و یک محوطه سبز در میان خانه‌های خشتی و زباله‌دانی پر از بچه‌گربه، قرار دارد.

سازمان ايمرجنسی این مکان را به‌این‌علت انتخاب کرد که وزارت بهداشت سودان زمین آن را اهدا کرده بود و مرکز سلام در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد. این مرکز از آن هنگام به بعد ۶۸۰۰ عمل قلب انجام داده است که هزینه آن را دولت سودان و اهداکنندگان بین‌المللی پرداخته‌اند.

آلساندرو سالواتی، مدیر پزشکی این بیمارستان که عمل قلب باز رینالدو را انجام داد، می‌گوید این مرکز اخلاقیات کاری ساده‌ای دارد.

این جراح ۴۲ ساله اهل رم گفت: «ما فقط می‌خواهیم به مردمان فقیری که به علت توان پرداخت هزینه‌های درمان ممکن است بمیرند، کمک کنیم.»

«این موضوع هدف ايمرجنسی است.»

سالواتی که یک تی‌شرت قرمز پوشیده است و ریش دارد، هنگامی صحبت در آرامش بود، زیرا او به روزهای کاری طولانی انجام عمل جراحی بر روی بیمارانی که از سراسر سودان و آفریقا به این مرکز آورده می‌شوند، عادت دارد.

این بیماران در مأموریت‌های غربالگری انتخاب می‌شوند و هنگامی‌که تأیید شدند، درمانشان رایگان است.

در اتاق روبروی اتاق رینالدو، اسماعیل عمر در حال بهبود یافتن پس از عمل جراحی مشابهی است.

این کارگر ۲۵ ساله از شهر آمادورامان به علت بیماری‌اش دو سال بود که نمی‌توانست کار کند.

سالواتی گفت: «در این کشور ما همه بیماران هم فقیران و هم ثروتمندان را درمان می‌کنیم.»

بیماران هنگامی‌که بیمارستان را ترک می‌کنند، نیز از حمایت برخوردار می‌شوند. اگر رینالدو نتواند از پس هزینه داروهای که برای بقیه عمرش به تنها نیاز دارد، برآید، ايمرجنسی آن‌ها را در اختیار او قرار خواهد داد.

خود بیمارستان هم طوری طراحی‌شده است که به بهبودی سریع بیماران کمک کند. این مرکز که گروه معماری شناخته‌شده ونتیان (Venetian) آن را طراحی کرده است، شامل باغ‌های انبوهی است که به بیماران در حال نقاهت جایی برای آرامش یافتن بدهد.

رینالدو در انتظار زمانی که است پس از استراحت در مهمانخانه بیمارستان به خانه بازگردد.

او گفت: «من بسیار خوشحالم چراکه بخت زندگی دوباره به من داده شد.»

منبع: خبرگزاري فرانسه

کد خبر 300202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha