همشهری آنلاین: رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران گفت:‌بیش از ۲۰ درصد متقاضیان جراحی زیبایی بینی ، دچار «اختلال بدریخت انگاری» هستند.

بینی

فارس نوشت: محسن نراقی، ‌رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت گفت: بر اساس یک پژوهش انجام شده در کشور، مشخص شده بیش از 20 درصد مراجعان برای اعمال جراحی زیبایی بینی، دچار اختلال «بدریخت انگاری» (داشتن تصور ذهنی منفی از خود) هستند.

نراقی تصریح کرد:‌ از خصوصیات این اختلال این است که اظهار ناراحتی بیمار تناسبی با نوع بدشکلی خفیف ندارد و فرد بیش از حد نگران ظاهر خود است به طوری که ساعت های زیادی صرف اشتغال ذهنی به این مقوله می کند.

وی گفت: این تحقیق، اخیرا از سوی انجمن تحقیقات راینولوژی ایران و با هدف بررسی میزان اختلال بدریخت انگاری در متقاضیان اعمال جراحی پلاستیک بینی در کشور انجام شده است.

رییس پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت با اشاره به اینکه افراد دچار این اختلال بیشترین نمود اختلال را در صورت خود و در بین اعضای صورت بیشترین عامل نازیبایی خود را مربوط به بینی شان می دانند، تصریح کرد: درمان های روانشناختی برای این بیماران می‌تواند، آنها را از جراحی‌های بی نتیجه نجات دهد.

وی گفت: در بررسی این گروه مشخص شد که بینی این افراد نیازی به عمل جراحی نداشته، تنها تصور منفی که این عده از چهره خود داشته اند، آنان را به سمت کلینیک های زیبایی سوق داده است.

نراقی یادآور شد: تجربه نشان داده است به دلیل آنکه منشا بدریخت انگاری زمینه روانی دارد، حتی در صورت انجام اعمال جراحی زیبایی موفقیت آمیز هم این گروه از افراد از نتیجه عمل راضی نخواهند بود و تصویر نازیبایی از چهره خود تصور می کنند.

وی ادامه داد: در پنجمین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت، تازه ترین دستاوردها در زمینه جراحی های ترمیمی و زیبایی بینی؛ جراحی های اندوسکوپیک بینی، سینوس و قاعده جمجمه؛ جراحی های پلاستیک و ترمیمی و صورت؛ روش های غیر جراحی و جراحی جوان سازی صورت؛ راینولوژی کودکان؛ جراحی ماگزیلوفاسیال؛ تومورهای صورت و... توسط استادان نام آور و مدرسان شهیر آکادمی گوش و گلو بینی آمریکا ارایه می شود.

رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران اظهار داشت: برای ترسیم وضع مطلوب علمی، اطلاع از وضع موجود چه در حوزه بیماران اعم از طیف های آماری تقاضا برای جراحی ها، مراجعات سرپایی، عوارض پس از عمل و ... و چه در سمت متخصصان مشتمل بر نیازهای آموزشی و مهارتی، رویکرد های خرد و کلان حرفه ای و ارتباط بین تخصصی، ضرورت برپایی نشست ها و هم اندیشی های علمی احساس می شد که برپایی این کنگره اقدامی همسو با اهداف فوق به شمار می رود.

وی گفت: در این کنگره متخصصان و صاحبنظرانی از انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا و نیز روسا و استادان دپارتمان های راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت دانشگاه های شیکاگو، نیویورک، مایوکلینیک از ایالات متحده، استادان و روسای دپارتمان های کالج سلطنتی لندن و نیز دانشگاه های آمستردام، رم، میلان، لندن و پاریس حضور دارند.

نراقی با تاکید بر اینکه درک حضور بزرگان علمی جهان در کشور علاوه بر تقویت شادابی علمی و حرفه ای در میان پزشکان به تثبیت جایگاه کشور به عنوان قطب آموزشی پژوهشی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت یاری خواهد رساند، تصریح کرد: اینکه جراحان ایرانی علاوه بر مسلح بودن به جدیدترین دستاوردهای دانشی و مهارتی و دسترسی به ابزارها و فن آوری های نوین، قادرند کیفیت بالایی از جراحی و درمان را در همکاری با سایر بخش های درمانی و بهداشتی به نمایش بگذارند، جزو افتخارات کشور‌مان محسوب می شود.

وی یادآور شد: کمترین دستاورد چنین فضایی، کاهش حداکثری عوارض پس از عمل، افزایش رضایت بیمار و نیز هدایت افکار عمومی به سمت کاهش جراحی های غیرضروری و جلوگیری از تحمیل هزینه های غیرضروری به سیستم بهداشتی و درمانی خواهد بود.

رییس پنجمین کنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت ادامه داد: محتوای علمی این دوره مشخصاً بر اساس نیاز سنجی‌هایی انجام گرفته و توسط استادان بنام دنیا در سه روز آموزش فشرده به صورت سخنرانی‌های اصلی، 17 سمپوزیوم، 16 دوره آموزشی فشرده، 6 نمایش ویدیویی از اعمال جراحی و 4 ورکشاپ عملی برگزار می شود.

گفتنی است، "پنجمین کنگره خاورمیانه­ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت" روز جمعه 11 اردیبهشت ماه با حضور میهمانان داخل و خارج کشور در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد . در این مراسم تندیس یک عمر فعالیت علمی و حرفه ای ثمر بخش که مزین به نام پروفسور فضل الله رضا اندیشمند ایرانی معاصر است به پروفسور "پیترو پالما"، رییس آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا و رییس فدراسیون جهانی انجمن های جراحی پلاستیک صورت اعطا شد.

پنجمین کنگره خاورمیانه­ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت" روز جمعه 11 اردیبهشت ماه با حضور میهمانان داخل و خارج کشور در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد . در این مراسم تندیس یک عمر فعالیت علمی و حرفه ای ثمر بخش که مزین به نام پروفسور فضل الله رضا اندیشمند ایرانی معاصر است به پروفسور "پیترو پالما"، رییس آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا و رییس فدراسیون جهانی انجمن های جراحی پلاستیک صورت اعطا شد.

یاد آور می شود، این کنگره تا 13 اردیبهشت ماه همه روز از ساعت 8 صبح تا ساعت 7:45 بعدازظهر برگزار می شود.

کد خبر 293831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha