همشهری آنلاین: معاونان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۴ تیر ماه راهی تهران می‌شوند. یک مقام ارشد ایرانی از آغاز مذاکرات فنی میان ایران و آژانس برای حل مسایل گذشته خبر داد.

معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی

ايسنا نوشت: این مقام ارشد ایرانی با اشاره به سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس به تهران و گفت‌وگوهای صورت گرفته اعلام کرد که در مذاکرات دو طرف به چارچوبی برای حل موضوعات باقی مانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی دست یافته‌اند که چارچوبی مورد نظر میان ایران، گروه 1+5 و آژانس است.

او تصریح کرد که ما آمادگی خود را برای حل مسال باقی مانده به شکلی که آژانس بتواند در چارچوب ملاحظاتش این مساله را حل و فصل کند اعلام کرده‌ایم و در همین چارچوب گروهی از معاونان و کارشناسان آژانس امشب راهی تهران می‌شوند تا این موضوعات را هم بتوانیم حل و فصل کنیم.

این مقام ارشد ایرانی با تاکید بر موضع ایران مبنی بر این که ادعاهای آژانس درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران واهی و نامعبر است از این اسناد به عنوان "پول تقلبی" نام برد و گفت: آژانس هنوز سندی معتبر و قابل اثبات برای ادعاهایش درباره برنامه هسته‌ای ایران ارایه نکرده است. با این حال ما نمی‌خواهیم باب ادعاهای واهی آن‌ها را باز نگه داریم.

وی ادامه داد: چارچوبی به دست آمده تا در آن موضوعات مطرح و حل و فصل شود و این چارچوب بدون شک در قالب قواعدی است که مورد قبول ایران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته بررسی‌ها و مطالعاتی مبنی بر این که فعالیت‌های گذشته ایران مرتبط با ابعاد نظامی بوده مطرح کرد و این مساله بعدها به عنوان "ابعاد نظامی احتمالی" در گزارش‌های آژانس مورد اشاره قرار گرفت.

ایران هیچ‌گاه ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس را قبول نکرده است با این حال برای حل و فصل مساله و رفع ابهامات با آژانس در مقاطع مختلف همکاری کرده است.

آژانس برای حل برخی موضوعات که در چارچوب ابعاد نظامی احتمالی مطرح کرده بود خواستار دسترسی به برخی سایت‌های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشور شد اما ایران در حالی که تاکنون دو بار در سال‌های گذشته به آژانس این دسترسی‌ها را داده است با پذیرش این خواست آژانس مخالفت کرد از این رو دو طرف در تلاش هستند که به راه حل دیگری که به نحوی ابهامات را رفع کند دست یابند.

کد خبر 300174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha