دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

8 شهریور سال 1360 یاد آور خاطره تلخی از شهادت دو تن از اعضای دولت تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران، محمد علی رجایی، رئیس جمهوری و محمد جواد باهنر، نخست وزیر وی است.

رجایی و باهنر کمتر از یک ماه بود که در سمت‌های جدید خود قرار گرفته بودند.

رجایی از سال 1359 تا سال 60 در دولت بنی صدر، نخست وزیر ایران بود و پس از برکناری بنی‌صدر برای مدت کوتاهی دومین رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران شد. او در دوره‌ کوتاه چند ماهه نخست وزیری، سرپرستی وزارت امور خارجه را نیز به عهده داشت.

رجایی طی مدتی که نخست وزیر بنی صدر بود همواره به دلیل اختلافات فکری و سیاسی با بنی صدر برای اجرای برنامه‌های خود با مشکل روبرو می‌شد. در آن زمان بر اساس قانون اساسی ریاست جمهوری نهادی عمدتا تشریفاتی بود و نخست وزیر وظایف و مسئولیت‌های اصلی را بر عهده داشت. در همین حال مجلس پشتیبان رجایی بود، تا زمانی که بنی‌صدر سقوط کرد و او خود مسئولیت را بر عهده گرفت.

محمد علی رجایی فردی برخاسته از طبقات محروم جامعه بود، لذا برای نخست‌وزیری خود نیز فردی از طبقات محروم جامعه را برگزید و او کسی نبود جز محمدجواد باهنر. این دو که همفکری بسیاری با یکدیگر داشتند دولت اتحاد را تشکیل دادند. دولتی که عمرش کوتاه بود و تنها یک‌ماه توانست شرایط جدید را تجربه کند.

رجایی در سال ۱۳۱۲ خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. از آنجا که پدرش را در4 سالگی از دست داده بود ناچار شد با سختی به تحصیل ادامه داده و روزگار بگذراند. وی در1353 توسط رژیم شاه دستگیر شد و چهار سال را در زندان گذراند.

چند ماه قبل از انقلاب ۵۷ از زندان آزاد شد و پس از استقرار  جمهوری اسلامی  سمت‌های مختلفی را به عهده گرفت. رجایی از شخصیت‌های صاحب نام جمهوری اسلامی ‌است که  نزد بسیاری به عنوان الگوی مثبت ریاست جمهوری و اداره دولت از او یاد می‌شود.

او در دوران کوتاه کمتر از2 ماهه ریاست جمهوری به سازمان ملل هم رفت و در مجمع عمومی آن به نمایندگی از جمهوری اسلامی سخنرانی کرد و با نشان دادن  شکنجه های دوران زندان‌های زمان شاه توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

از مهمترین اقدامات رجایی در این مدت کوتاه اجرای طرح شهید رجایی برای سالخوردگان روستایی بود که از هیچ نوع خدمات و رفاه اجتماعی برخوردار نبودند. این طرح هم اکنون نیز با گذشت نزدیک به 30 سال از پیروزی انقلاب همچنان در حال اجراست.

شهید رجایی و باهنر در زمانی به شهادت رسیدند که پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، دشمنان انقلاب با از میان بردن مسئولین نظام، قصد براندازی حکومت اسلامی را در سر می‌پروراندند. واقعه هشتم شهریور و پیش از آن هفتم تیر با هدف ترور مسئولین نظام تازه تاسیس و تضعیف آن طراحی شده بود.

شهید باهنر نیز برخاسته از طبقه روحانی و پدرش پیشه وری ساده بود.

او در سال 1312 در شهر کرمان به دنیا آمد و ترجیج داد تا با ورود به حوزه علمیه در کسوت یک روحانی درآید.

شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و درجه دکترای الهیات را از دانشگاه تهران اخذ نمود.

او پس از انقلاب پست وزیری آموزش و پرورش را در کابینه شهید رجایی بر عهده گرفت و با عزل بنی صدر به نخست وزیری رسید.

امروز و با گذشت حدود سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از مردم آن دوران همچنان حسن خلق و رفتار بزرگ‌منشانه رجایی و باهنر را در خاطره دارند و نسل نو و جوانان و نوجوانان کشورمان همچنان در انتظار دیدن الگوهای جدیدی از رجایی‌ها و باهنرها به ویژه در دایره دولتمردان هستند.

کد خبر 30013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز