درحالی‌که ۲۸۱نماینده مجلس با تقدیم طرحی به هیأت رئیسه مجلس، افزایش مستمری از کارافتادگان بی‌درآمد را پیگیری می‌کنند، دولت با اعلام موافقت برای افزایش مستمری مددجویان در حمایت از این افراد پیشقدم شده است.

فقر

روز‌گذشته انتشار 2 خبر همزمان نشان داد عزم دولت براي حمايت از مستمري بگيران نهاد‌هاي حمايتي و 6ميليون از كارافتاده بي‌درآمد در كشور نيز جدي است.

  • خبر نخست

نخستين خبر را رئيس كميته امداد امام خميني(ره) اعلام كرد.پرويز فتاح با اشاره به مذاكرات خود با دولت و مجلس، از افزايش مستمري مددجويان كميته امداد در قالب افزايش يارانه مددجويان خبر داد و گفت: دولت و مجلس موافق افزايش مستمري‌هاي نهادهاي حمايتي هستند.

وي گفت: قصد داريم در سال‌جاري نسبت به افزايش مستمري اقدام كنيم. در اين خصوص با دكتر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور صحبت كرده‌ايم و وي موافقت خود را اعلام كرده است.

فتاح همچنين در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به همسويي نمايندگان مجلس با اهداف كميته امداد امام‌خميني(ره) در مورد طرح حمايت از 6ميليون نفر كه هم‌اكنون از سوي نمايندگان در حال پيگيري است نيز گفت:در جلسات مختلف با نمايندگان محترم مجلس گفت‌وگو كرده‌ام. آنها با درك درستي از نيازهاي افراد بي‌درآمد و از كارافتاده موافق گسترش حمايت‌ها در اين زمينه هستند و خودشان هم با ارائه اين طرح پيشقدم شده‌اند. وي در مورد زمان افزايش مبلغ يارانه‌ها نيز گفت: اميدواريم تا پايان سال يارانه‌ها افزايش پيدا كند و در اين صورت مستمري مددجويان در قالب افزايش مبلغ يارانه زياد مي‌شود.

  • خبر دوم

همزمان درحالي‌كه رئيس كميته امداد خبر حمايت دولت و مجلس از مددجويان اين نهاد را اعلام كرد، وزير تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي نيز از اختصاص بخشي از يارانه ثروتمندان به نيازمندان خبر داد.

علي ربيعي در مراسم افطاري كه در شيرخوارگاه آمنه برگزار شد با تأييد اينكه قرار است بخش زيادي از درآمد حاصل از حذف يارانه افراد ثروتمند، در حوزه اشتغال و مسكن مددجويان هزينه شود، گفت: «تصميم داريم بخش زيادي از يارانه‌ افراد ثروتمند كه حذف مي‌شود در اختيار خانواده‌هاي نيازمند در جهت ايجاد اشتغال، مسكن، حمايت‌هاي غذايي و مبارزه با فقر قرار گيرد.» وي افزود: «سال گذشته هزار ميليارد تومان از سوي دولت و ۷۰۰ميليارد تومان توسط مردم به سازمان بهزيستي كمك شد. بايد با افزايش مشاركت‌هاي مردمي بتوانيم از ظرفيت فعلي جهت كمك بهتر به مددجويان و نيازمندان استفاده كنيم.مفهوم مشاركت هم تنها به پول دادن خلاصه نمي‌شود و به همين جهت قصد داريم با راه‌اندازي سايتي شرايطي را فراهم كنيم كه خيرين بر نحوه هزينه‌ها نظارت داشته باشند.»

  • بيم‌ها و اميد‌ها

تأييد نشان دادن چراغ سبز دولت به كميته امداد براي افزايش مستمري مددجويان اين نهاد از سوي فتاح و اعلام حذف يارانه ثروتمندان براي افزايش حمايت از مددجويان بهزيستي را بايد گامي در جهت تحقق اهداف طرح مجلس براي حمايت از 6ميليون نيازمند از كارافتاده دانست. چنانچه اين عزم دولت براي حمايت از اين افراد تنها در افزايش مستمري مددجويان خلاصه شود، شايد مشكل اين افراد در كوتاه‌مدت حل شود اما باز هم براي چند سال اين افزايش مستمري‌ها متوقف خواهد ماند؛همانطور كه حالا رئيس كميته امداد از عدم‌افزايش مستمري افراد تحت پوشش كميته در چند سال گذشته خبر داده است.در مقابل طرح در حال پيگيري از سوي نمايندگان مجلس اين ويژگي را دارد كه يك‌بار براي هميشه مشكل اين افراد را حل ‌كند و با تغيير دولت‌ها و مديران دولتي اولويت حمايت از اين افرد تغيير نكند.

درصورت تصويب اين طرح، وزارت تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي و تأمين اجتماعي موظف به تنظيم آيين‌نامه اجرايي آن حداكثر ظرف 2ماه از تاريخ تصويب خواهند بود.

کد خبر 299740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha