یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

مهناز بهمنی: مستمری ۵۳ تا ۱۲۰هزار تومانی به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مبلغی است که با آن حتی نمی‌توان مایحتاج اولیه یک زندگی معمولی را تهیه کرد.

 حقيقتا اين 6 ميليون نفري كه تنها تحت پوشش اين نهادهاي حمايتي هستند، هيچ منبع درآمدي ندارند و وضعيت جسماني‌شان هم امكان توانمند‌سازي‌ آنها را سلب كرده چگونه با اين هزينه بسيار اندك زندگي خود را تأمين مي‌كنند؟ حتي اگر به اين ميزان يارانه 45هزار توماني براي هر نفر را نيز اضافه كنيم باز هم مبلغ قابل‌توجهي به‌دست نمي‌آيد كه بشود براي حتي يك زندگي

بخور و نمير روي آن حساب باز كرد. اين وضعيت فقر در شهرستان‌هاي كوچك و مناطق محروم جلوه بيشتري دارد و عملكرد بسياري از نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه صرف رفع مشكلات معيشتي مردم مي‌شود. نگاهي گذرا به تعداد مراجعه‌كنندگان به دفاتر نمايندگان و روزهاي ملاقات مردمي نمايندگان مجلس نشان مي‌دهد كه 80درصد كار دفاتر نمايندگان مردم در خانه ملت به جهت دريافت كمك‌هاي مالي است و همين موضوع نشان‌دهنده وضعيت موجود در جامعه است.

يكي از موضوعاتي كه همزمان با رسيدگي به وضعيت اين افراد بايد به آن توجه كنيم، همين برنامه‌ريزي بلندمدت و پيش‌بيني منابع محكمي است كه با تغيير دولت‌ها پابرجا باشند. واقعيت اين است كه جمعيت كشور رو به سالخوردگي است و بي‌توجهي و برنامه‌ريزي نداشتن براي نهادهاي حمايتي در آينده‌اي نه‌چندان دور معضلات اجتماعي بيشتري را پيش روي مسئولان كشور قرار مي‌دهد. نمايندگان مجلس خصوصا اعضاي كميسيون اقتصادي موظف به حمايت از نيازمندان و محرومان جامعه هستند. البته به اين 6ميليون نيازمند بايد زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را نيز اضافه كرد كه برخي تحت پوشش نهادهاي حمايتي‌اند و برخي تحت پوشش هيچ نهاد حمايتي نيستند. بايد براي اين افراد نيز همانند ساير نيازمندان برنامه‌هايي را مدون كرد و بودجه‌اي را اختصاص داد تا بتوان هر چه سريع‌تر مشكلات اساسي آنها را رفع و رجوع كرد.

به‌نظر مي‌رسد يكي از منابعي كه مي‌توان از طريق آن به اقشار محروم و دهك‌هاي پايين جامعه كه توانايي تهيه مايحتاج زندگي خود را ندارند، كمك كرد، حذف سريع و صحيح يارانه ثروتمندان و هدايت اين منابع به سمت دهك‌هاي پايين جامعه باشد. به اين طريق مي‌توان اميدوار بود اين هزينه حذف‌شده به راهي كه از ابتدا مدنظر بوده، رفته است. رسيدگي به دغدغه اين افراد يك وظيفه همگاني است و البته دولت و مجلس وظيفه مضاعفي دارند. در حمايت از اين افراد نيازمند هم مجلس پيشگام است و هم لايحه‌اي كه از سوي دولت ارائه شود و تمام جوانب كارشناسي درخصوص حمايت از نيازمندان گنجانده شود، مورد حمايت نمايندگان خواهد بود.

کد خبر 298007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha