دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

با وجود سرمایه گذاری های کلان قطر در سال های اخیر در توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی با ایران، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس برداشت گاز ایران و قطر را از میدان پارس جنوبی در حال حاضر مساوی و معادل ۵میلیارد فوت مکعب در روز خواند.

به گفته اکبر ترکان، قطر تولید گاز را از میدان گازی پارس جنوبی ۱۰ سال پیش از ایران آغاز کرده است ولی در حال حاضر برداشت گاز ایران از این مخزن مشترک به میزان قطر رسیده است.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پیش از این گفته بود قطر در سرمایه گذاری برای برداشت از میدان گاز پارس جنوبی ۱۳ سال جلوتر از ایران است اما با توجه به سرمایه گذاری های ایران، تولید و برداشت دو کشور از این میدان تا پایان سال میلادی برابر می شود.

به گفته رضوی در صورتی که روند سرمایه گذاری در پارس جنوبی به همین صورت ادامه یابد، تا ۹ سال آینده در بخش های دیگر نیز از قطر جلو خواهیم افتاد. ایران تاکنون ۲۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری نموده و برای اجرای مراحل باقیمانده به ۵۰ میلیارد دلار دیگر نیاز است.

از مجموع ۲۸ مرحله توسعه میدان گازی پارس جنوبی، پنج مرحله به بهره برداری رسیده است و تا سه سال آینده نیز پنج مرحله دیگر به بهره برداری خواهد رسید. براساس گزارشی که بریتیش پترولیوم دو ماه پیش منتشر کرد، رشد تولید گاز قطر از پارس جنوبی در سال ۲۰۰۵ چهار برابر برداشت ایران بوده است.

 ایران و قطر در برداشت از حوزه گازی پارس جنوبی که دارای ذخیره ای افزون بر ۱۳ تریلیون متر مکعب است، رقابت گسترده ای دارند و بازار LNG در این میان نقش قابل توجهی را در آینده ایفا خواهد کرد.


طی سال  های گذشته قطر کوشیده با دستیابی به فناوری حمل LNG خود را از محدود شدن منطقه ای برهاند و به همین دلیل در برنامه ای مشخص قصد دارد تعداد ناوگان حمل LNG خود را به ۹۰ نفتکش برساند.

میدان مشترک پارس جنوبی که دو سوم آن متعلق به قطر و یک سوم با حجم ۵۰۰ تریلیون فوت مکعب و ۱۸ تریلیون فوت مکعب مایعات گازی به ایران تعلق دارد. تاکنون ۱۱۹ میلیارد متر مکعب گاز از این مخزن برداشت شده و ۱۰۷میلیارد متر مکعب این محصول به شرکت ملی گاز ایران تحویل داده شده است.


پارس جنوبی به تنهایی ۸ درصد از گاز شناخته شده دنیا و ۵۰ درصد از ذخایر گازی ایران را در اختیار دارد. ایران تاکنون ۱۶ فاز توسعه ای داشته است که شامل بهره برداری از ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله زیر دریایی و ۱۷ سکوی دریایی و یک سکوی اقامت در دریا است.

 با توجه به مشترک بودن مخزن گازی پارس جنوبی با قطر و در اختیار داشتن یک سوم از سهم این مخزن توسط ایران، با بهره برداری از ۵ فازی که در قالب سه پالایشگاه در مدار تولید قرار گرفته است، تاکنون افزون بر ۱۱۹ میلیارد متر مکعب گاز از این مخزن مشترک برداشت شده که بیش از ۱۰۷ میلیارد متر مکعب آن برای مصرف به خطوط سراسری انتقال گاز کشور ارسال شده است.

کد خبر 2997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز