یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: به گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اساسنامه شرکت مخابرات ایران در هیئت دولت تصویب شده است.

با تصویب اساسنامه شرکت مخابرات به سهامی‌عام تبدیل می‌شود و برای واگذاری سهام به بخش خصوصی آماده می‌شود. با صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات گفتگو کرده‌ایم.

  • اساسنامه شرکت مخابرات در دولت تصویب شده است، با تصویب این اساسنامه چه اتفاقی می‌افتد؟

تصویب اساسنامه در واقع به فرآیند خصوصی شدن شرکت مخابرات کمک می‌کند. البته این اساسنامه باید پیش از ابلاغ و اجرایی شدن به شورای نگهبان ارسال شود تا به تأیید شورای نگهبان نیز برسد.

البته برخی دیدگاه‌ها به بررسی کمیسیون‌های تخصصی در مجلس هم تأکید دارند و این بستگی دارد به نظر کمیته حقوقی دولت که در حال بررسی است.

با نهایی شدن و ابلاغ این اساسنامه در واقع شرکت مخابرات از یک شرکت سهامی‌خاص به شرکت سهامی‌عام تبدیل می‌شود و یکی از شرایط لازم برای پذیرش در بورس را کسب می‌کند.

  • چرا اساسنامه برای تأیید به تصویب شورای نگهبان نیاز دارد؟

طبق قانون برنامه چهارم که توسط مجلس شورای اسلامی‌تصویب شده است اساسنامه‌ای که دولت تأیید می‌کند باید روند خاصی را برای اجرایی شدن طی کند.

البته اساسنامه متن خاص و پیچیده‌ای نیست و یک اساس‌نامه عادی و مشابه همه اساس‌نامه‌های شرکت‌های سهامی‌عام است. ولی بر اساس قانون باید برای اجرایی شدن مراحلی را طی کند.

  • با تصویب اساس‌نامه آیا مشکل دیگری برای ورود به بورس وجود دارد؟

در واقع باید سازمان بورس صورت‌های مالی شرکت را نیز تایید کند. پیش از این صورت‌های مالی سال 84 را ارائه کرده بودیم ولی با طولانی شدن فرآیند کار و گذشت زمان، سازمان بورس صورت‌های مالی سال 85 را نیز خواسته که در حال تهیه آن هستیم.

تهیه صورت‌های مالی تلفیقی تا شهریور ماه خاتمه می‌یابد و با تحویل آن باید منتظر اعلام نظر در مورد نحوه و زمان واگذاری باشیم.

  • صدور پروانه قانونی برای شرکت خصوصی مخابرات و برقراری شرایط مساوی برای شما در بازار خدمات مخابراتی با شرکت‌های دیگر در چه مرحله‌ای است؟

صدور پروانه به روند خصوصی سازی مربوط نمی‌شود ولی به لحاظ اجرایی و قانونی باید پروانه نیز صادر شود. این مسئله به طرح فعالیت تجاری یا بیزینس پلان ارتباط می‌یابد.

در بخش تلفن ثابت و دیتا شرکت خصوصی مخابرات باید بدون محدودیت فعالیت و خدمات ارائه کند. ما هدف توسعه تا سقف 38 میلیون مشترک را در نظر داریم و با رقیب‌هایی که شامل اپراتور دوم با 16 میلیون مشترک و اپراتور سوم که آن نیز با حدود 16 میلیون مشترک تا 15 سال آینده فعالیت خواهند داشت در بازار رقابت می‌کنیم.

  • در مورد شرکت‌هایی که تحت نام شرکت مخابرات ایران خصوصی می‌شود و زیان می‌دهند چه تصمیمی‌دارید؟

شرکت‌‌های مخابراتی که زیان می‌دهند زیاد نیستند. در آخرین حسابرسی، از 32 شرکت تحت پوشش شرکت مخابرات تنها 5 شرکت استانی زیان نشان داده‌اند.

این شرکت‌ها نیز در شرایط تعادل هزینه و در آمد قرار دارند. به نظر من با تغییر وضعیت و کاهش مقررات دولتی و حذف مقررات دست و پا گیر این شرکت‌ها به سود دهی می‌رسند.

کد خبر 29957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز