همشهری آنلاین: سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضائی نیروهای مسلح از کاهش میانگین زمان رسیدگی به شکایات مردمی در این سازمان خبرداد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح

به گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، علیرضا دائمی متوسط زمان شکایات یاد شده را در سال 1393، حدود 30 روز ، در سال 92 حدود 34 روز و در سال 91 ، 205 روز عنوان کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری یکی از اولویت های اصلی برای دوره جدید ریاست قوه قضائیه را نظارت بر عملکردها برشمردند و خاطر نشان کردند که این نظارت ها باید به گونه ای جدی و گسترده باشند که اشکالات و شکایات از عملکردها به پایین ترین سطح ممکن برسد.

وی به اقدامات سازمان قضایی در رسیدگی به شکایات علیه کارکنان اشاره کرد و گفت: در سال 93 به 541 فقره شکایت رسیدگی شد که از این تعداد 45 فقره مربوط به سال 92 بود.

سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضائی نیروهای مسلح ادامه داد: 93 درصدِ مجموع شکایات مانده از سال 92 و وارده سال 93 توسط اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان رسیدگی شد که این میزان در سال 92 بالغ بر 88 درصد بود.

دائمی گفت: از تعداد 534 فقره شکایات وارده در سال 93 ، تعداد 99 فقره شکایت واصله مربوط به سفر رییس قوه قضائیه به استان کرمانشاه در اواخر سال 92 بود که بیش از 60 فقره آن ها به دلیل عدم ارتباط با وظایف سازمان قضایی به سایر مراجع ذی ربط ارسال شده است.

این مقام قضایی اظهار داشت: جهت بررسی شکایات در مجموع 169 جلد پرونده و 24 هزار و 708 صفحه مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

**استان تهران با بالاترین آمار شکایات

وی بالاترین آمار شکایات را مربوط به استان تهران عنوان کرد و افزود: از مجموع 579 فقره شکایات مربوط به سال 93 و قبل آن، تعداد 122 فقره آن مربوط به این سازمان است که تراکم بالای پرونده ها نسبت به سایر استان ها یکی از دلایل آن است و کمترین نیز مربوط به سازمان قضائی استان خراسان شمالی است که اصلاً شکایتی از این سازمان ثبت نشده است.

دائمی، بیشترین پراکندگی شکایات مردمی را تقاضای اعاده دادرسی و اعمال ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب برشمرد.

وی افزود: این درخواست 22 درصد شکایات را شامل می شود و پس از آن، اعتراض به رای یا قرار صادره با 18 درصد و درخواست رسیدگی مجدد با 14 درصد قرار دارد.

سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه گفت: ایراد و اشکال شاکی در 80 درصد شکایات رسیدگی شده در سال 93 ، وارد تشخیص داده نشده است این در حالی است که سازمان بدون اغماض با تخلفات و احیاناً جرایم کارکنان برخورد کرده است لیکن برخی شکایات ناشی از عدم آگاهی افراد از قوانین و مقررات و روند رسیدگی است که این اداره کل سعی فراوانی داشته است تا شکات را درباره دلایل رد شکایت، ارشاد و راهنمایی لازم کند.

وی افزود: در عین حال ، ایراد ها و اشکال هایی در حدود 9 درصد شکایات رسیدگی شده مشاهده شد که منجر به تذکر جهت اصلاح روند رسیدگی و جلوگیری از تکرار چنین ایرادهایی در آینده گردید.

وی ادامه داد: همچنین در هفت درصد از شکایات رسیدگی شده، حسب درخواست دادسرای انتظامی قضات، گزارش کامل پرونده تهیه و به مرجع یاد شده ارسال و در حدود چهار درصد موارد نیز مراتب به مبادی ذی ربط جهت اقدام، اعلام شده است.

وی گفت: علاوه بر برخورد قانونی با خاطیان، ایرادها و اشکال های مشاهده شده در روند رسیدگی ها به طور جدی تذکر داده شده و مراتب در پرونده ارزشیابی قضات و کارمندان مربوط نیز منعکس گردیده است.

بر اساس اعلام مراجع ذی صلاح، سازمان قضایی نیروهای مسلح به نسبت تعداد کارکنان، حجم پرونده ها و حساسیت مأموریت ها یکی از کم تخلف ترین دستگاه های کشور است.

کد خبر 299550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha