یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

آنتونی بلینکن، معاون وزیرخارجه آمریکا با اشاره به تحولات اخیر در مناطق مرزی سوریه و ترکیه و پیشروی کردها مقابل داعش، گفته‌است پیروزی‌های اخیر کردها در سوریه خط ارتباطی ترکیه با مرکز داعش در خاک سوریه را قطع کرده‌است.

پیشروی کردها در سوریه

اين مقام ارشد آمريكايي در سخنراني در يك انديشكده آمريكايي گفته‌است، پيشروي‌هاي اخير كردها در شمال سوريه از اين نظر اهميت دارد كه خط عبور و مرور افراد و تداركات داعش از خاك تركيه به شهر رقه مركز داعش را مسدود مي‌كند. مقامات ارشد آمريكا و اروپا ازجمله باراك اوباما به صراحت از تركيه خواسته‌بودند براي جلوگيري از ورود شهروندان خارجي عضو داعش به خاك سوريه تلاش بيشتري كند.

برخي احزاب و گروه‌هاي مخالف دولت تركيه در داخل اين كشور هم با انتشار اسناد و تصاويري، سازمان‌هاي اطلاعاتي تركيه را به ارسال كمك‌هاي تسليحاتي و تداركاتي براي تروريست‌هاي داعش در خاك سوريه متهم كرده‌بودند. اكنون اين سخنان مقام ارشد آمريكايي كه نوعي ابراز خرسندي از قطع ارتباط تركيه با داعش در خاك سوريه به‌حساب مي‌آيد، نشان از تحولي جدي دارد.
پيشروي كردها در شمال سوريه مقابل داعش و رسيدن آنها به چند‌ده كيلومتري شهر رقه، واكنش تند دولت تركيه ازجمله شخص رجب طيب اردوغان را هم به‌دنبال داشته‌است.

او در تازه‌ترين واكنش خود بعد از آنكه كردها را تروريست ناميد و غرب را به حمايت از آنها متهم كرد، گفته‌است كه هرگز اجازه نمي‌دهد كردها در شمال سوريه منطقه‌اي خودمختار و حاكميتي مستقل تشكيل دهند.در همين حال رسانه‌هاي تركيه از تصميم آنكارا براي ساخت ديوارهاي بيشتر در مرز تركيه با سوريه با هدف افزايش امنيت داخلي در برابر داعش و همچنين ورود غيرقانوني مهاجرين خبرمي‌دهند.

به نوشته روزنامه حريت، تركيه ۹۰۰ كيلومتر مرز مشترك با سوريه دارد. از همين رو براي آنكه امنيت خود را در برابر تحركات گروه تروريستي داعش افزايش بدهد در انديشه ساخت ديوار حائل در مرز خود با سوريه است.به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد سوريه بيش از آنكه از ابتدا تصور مي‌شد براي دولت تركيه دردسرآفرين شده‌است. آن هم در روزهايي كه حزب حاكم عدالت و توسعه سخت‌ترين دوران خود را طي يك دهه گذشته مي‌گذراند و با احتمال برگزاري انتخابات مجدد روبه‌روست.

کد خبر 299481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha