همشهری‌آنلاین: کارگاه تئوری و عملی میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) که سطح نمونه‌های باستانی را با قدرت تفکیک بالا، در محدوده نانومتر و حتی آنگستروم بررسی می‌کند درپژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

کارگاه بررسی نمونه‌های باستانی با قدرت تفکیک بالا

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نازلی دارخال مسئول بخش میکروسکوپی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این کارگاه 5 ساعته به منظور ارتقای سطح دانش علمی و عملی کارشناسان پژوهشگاه، زیر نظر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و با همکاری شرکت دانشیارکاوش برگزار شد.

به گفته او، راشد جعفر، مدیر بخش کاربردهای عملی شرکتNanosurfسوئیس، در این کارگاه به بررسی مباحث اساس کار میکروسکوپ‌های پروبی روبشی،معرفی و بررسی انواع میکروسکوپ‌های پروبی روبشی وبررسی حالت‌های کاری میکروسکوپ نیروی اتمی پرداخت.

دارخال اظهار داشت: فناوری جدید کلوین پروب و نیروی مغناطیسی،روش‌های بهینه سازی کیفیت تصاویر و نحوه تنظیم پارامترهای وابسته به پروب وانجام عملی حالت‌های کاری میکروسکوپ پروبی روبشی به همراه اجرای تکنیک‌های جدید دستگاهی در این کارگاه توسط راشد جفعر بررسی شد.

به گفته دارخال ،میکروسکوپ پروبی روبشی مجموعه ای از تکنیک‌هایی است که سطح ماده را با قدرت تفکیک بالا، در محدوده نانومتر و حتی آنگستروم بررسی می‌کند.

مسئول بخش میکروسکوپی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: امروزه اهمیت شناسایی و بررسی مواد و سیستم ها با استفاده از میکروسکوپ‌های پروبی روبشی، در فناوری‌های پیشرفته و تحقیقات ، بعنوان یک بخش غیر قابل اجتناب مطرح است و طی بیست سال اخیر، میکروسکوپهای پروبی روبشی (SPM)، از یک تکنیک ناشناخته به ابزار تحقیقاتی موفق و گسترده برای بررسی خواص سطحی، مبدل گشته است.

این کارشناس اظهار داشت: در یک نگاه، میکروسکوپ پروبی روبشی عنوان جامعی برای مجموعه گسترده ای از تکنیک هاست، که توسط یک پروب (probe) (سوزن (tip))، سطح مواد را با قدرت تفکیکی تا مقیاس نانو و حتی آنگستروم، روبش (scan) می‌کند و تصاویری از یک خاصیت فیزیکی یا شیمیایی یا مکانیکی سطح نمونه تاریخی و یا توپوگرافی آن ارائه می‌دهد.

کد خبر 299365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha