شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

جریمه شکار حیات وحش با توجه به ماده ۳ قانون شکار و صید به‌طور متوسط حدود ۵ برابر و جریمه شکار برخی گونه‌ها ازجمله یوزپلنگ به ۱۰۰میلیون تومان افزایش یافت.

 مديركل دفتر مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست كه چندي پيش از بررسي افزايش جريمه شكار در شوراي‌عالي محيط‌زيست خبر داده بود با اعلام اين خبر به ايرنا گفت كه افزايش مطالبه ضرر و زيان گونه‌هاي حيات وحش به تصويب شوراي‌عالي محيط‌زيست رسيده و به برخي ادارات كل استاني نيز ابلاغ شده است.

  • افزايش جريمه كافي نيست

مهندس عليرضا جورابچيان، كه بيش از يك دهه مديريت پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي را برعهده داشته است درباره افزايش ميزان جرايم شكار و تأثير آن در كاهش شكار غيرمجاز به همشهري گفت كه افزايش جريمه هرچند در كاهش شكار غيرمجاز اثر‌گذار است اما تجربه نشان مي‌دهد انتظاري كه از افزايش جريمه براي كاهش شكار وجود دارد برآورده نمي‌شود.

اين كارشناس باسابقه حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست در توضيح اين مطلب افزود: شكار غيرمجاز يا توسط افرادي صورت مي‌گيرد كه بنيه مالي ضعيف دارند و از آگاهي لازم برخوردار نيستند يا توسط افراد متمولي انجام مي‌شود كه هر قدر هم ميزان جرايم افزايش پيدا كند در اراده آنها براي شكار غيرمجاز تأثيري ندارد و در نتيجه اين جريمه‌ها گرچه در كاهش شكار غيرمجاز كارساز است اما اثرگذاري آن ناچيز است.

جورابچيان كه هم‌اكنون دوران بازنشستگي‌اش را تجربه مي‌كند، عوامل ديگري را در كاهش شكار مؤثر مي‌د‌اند. او از محيط‌بانان به‌عنوان حافظان اصلي طبيعت ياد مي‌كند و معتقد است كه توجه به محيط‌بانان و رفع مشكلات آنها يكي از راهكارهايي است كه در كاهش شكارغير مجاز بسيار مؤثر است. به‌گفته وي، ارتقاي سطح آموزش و تجهيز محيط‌بانان و دريك عبارت توانمند كردن محيط‌بانان تنها موردي است كه در كوتاه‌مدت مي‌تواند به حفاظت از حيات وحش كمك كند. ارتقاي دانش و آگاهي جوامع بومي و حاشيه نشين زيستگاه‌ها گزينه ديگري است كه به گفته وي، در حفظ حيات وحش و كاهش شكار غيرمجاز مؤثر است.

جورابچيان هر چند فرهنگ‌سازي را در حفظ حيات وحش مؤثر مي‌داند اما معتقد است فرهنگ‌سازي در درازمدت جواب مي‌دهد. او مي‌گويد با توجه به وضعيت بحراني محيط‌زيست اگر مي‌خواهيم حيات وحش را حفظ كنيم در گام نخست بايد به محيط‌بانان بپردازيم و به داد زيستگاه هايمان برسيم؛ زيستگاه‌هايي كه يا به اشغال دامداران در آمده و يا اجراي طرح‌هاي عمراني نظير جاده كشي آن را به‌شدت تهديد مي‌كند.

اين كارشناس حيات وحش، از زيستگاه‌هاي يوز به‌عنوان بهترين زيستگاه‌هاي حيات وحش كشور نام مي‌برد و مي‌گويد كه برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي محيط‌بانان و كارشناسان استان‌ها در داخل زيستگاه‌هاي يوز يكي از تجارب كارسازي بود كه مي‌تواند تداوم داشته باشد.براي نمونه با برگزاري همين كارگاه‌ها جمعيت طعمه‌هاي يوز طي 5 سال در پناهگاه حيات وحش مياندشت دوبرابر شد.

  • مهر شوراي‌عالي محيط‌زيست بر افزايش جريمه‌ها

مديركل دفتر مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست، با اشاره به اينكه كاهش شكار غيرمجاز يكي از اهداف افزايش جريمه‌هاست گفت كه با همين رويكرد افزايش جريمه‌ها جزو برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست بود كه بعد از تهيه مورد تأييد و تصويب شوراي‌عالي محيط‌زيست نيز قرار گرفت.

آنطور كه علي تيموري به ايرنا گفته است در تعرفه‌هاي جديد برخي از جريمه‌ها تا 16برابر نيز افزايش يافته است كه نشان از اهميت حفظ گونه‌هاي جانوري دارد.

به گفته وي، در تعرفه جديد جريمه پلنگ از 5ميليون تومان به 80ميليون تومان و يوزپلنگ از 20ميليون تومان به 100ميليون تومان افزايش يافته است.

مديركل دفتر مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست خاطرنشان كرد: جريمه گوزن زرد ايراني از 5ميليون تومان به 60ميليون تومان، مرال و شوكا از 3ميليون و 200هزار تومان به 35ميليون تومان و قوچ، ميش، كل، بز و جبير به 10ميليون تومان افزايش يافت.

وي افزود: جريمه شكارانواع نهنگ‌ها از 15ميليون تومان به 50ميليون تومان افزايش يافت و فك خزري در دوره قبل جريمه‌اي نداشت اما در جدول جديد جريمه 15ميليون توماني براي آن درنظر گرفته شده است. تيموري ادامه داد: گاندو يا تمساح پوزه كوتاه كه گونه بومي ايران و در خطر انقراض است نيز در دوره قبل جريمه‌اي نداشت اما اكنون شكار آن 20ميليون تومان جريمه به همراه دارد.

وي گفت: جريمه لاك پشت‌هاي پوزه عقابي، سبز و زيتوني 10ميليون تومان تعيين شد درحالي‌كه در دوره قبل جريمه‌اي 3ميليون توماني داشتند، همچنين جريمه سمندر لرستاني كه گونه اندميك ايران و در خطر انقراض است از 200هزار تومان به 300هزار تومان افزايش يافت.

تيموري درباره صيد غيرمجاز پرندگان هم گفت: جريمه صيد شاهين، بحري، بالابان، لاچين و طرلان از 20ميليون تومان به 60ميليون تومان افزايش يافت و جريمه صيد عقاب‌هاي شاهي، دريايي و تالابي نيز 20ميليون تومان تعيين شد درحالي‌كه در دوره قبل يك ميليون و 500هزار تومان بوده است. وي ادامه داد: جريمه صيد هوبره كه پرنده‌اي در خطر انقراض است نيز از 2ميليون تومان به 20ميليون تومان افزايش يافته است.

کد خبر 299228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha