همشهری آنلاین: به دنبال افشاگری پایگاه "ویکی‌لیکس" درباره عربستان و انتشار برخی اسناد مبنی بر کمک مالی ریاض به برخی مقامات عراقی، وزیر خارجه عراق اعلام کرد که این کشور با اسنادی که ویکی‌لیکس درخصوص روابط برخی سیاستمداران عراقی با عربستان منتشر کرده با جدیت برخورد خواهد کرد.

ابراهیم جعفری

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اسکای پرس، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در سخنانی درخصوص اسناد فاش شده از سوی وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفت: عراق با مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی محلی تنها با اسنادی که از طریق شبکه‌های مسوول و طرف‌های قضایی منتشر شده و معتبر باشند، برخورد می‌کند. ما درصدد تکذیب یا تایید این اسناد نیستیم اما اگر موضع قضایی نسبت به این اسناد گرفته شود این اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اخیراً بیش از 60 هزار سند دیپلماتیک عربستان را منتشر کرده که برخی از این اسناد مربوط به روابط برخی سیاستمداران عراقی با عربستان است. برخی از این اسناد به پرداخت پول توسط عربستان به برخی سران عشایر عراق برای برهم زدن اوضاع این کشور و همکاری با تروریست‌ها و همچنین ارتباط مقامات عراقی با جاسوسی برای عربستان اشاره دارد.

ابراهیم جعفری همچنین درخصوص مبارزه با داعش تاکید کرد: جنگ امروز جنگی جهانی است که اهداف آن نظامی نیست و حتی جنگ خیابانی نیست بلکه این جنگ تمامی نهادها و انسان‌ها را هدف قرار داده است. امنیت داخلی عراق جدای از امنیت خارجی آن نیست. برای همین ما باید خود را با اوضاع منطقه‌ای و جهانی هماهنگ کنیم طوری که حاکمیت ما حفظ شود.

وی گفت: نیروهای مردمی جایگزین نیروهای مسلح نیستند بلکه تحت لوای این نیروها هستند. نیروهای مردمی ثابت کردند که هر چه همکاری بیشتر شود نتایج نیز بهتر خواهد شد.

جعفری درخصوص موافقت با تعیین سفرای برخی کشورها در عراق گفت: شروطی برای تعیین سفرا وجود دارد. ما براساس تمایل خود به برقراری روابط با تمامی کشورهای جهان می‌خواهیم سفرایی بر روی خاک کشور ما باشد اما این مساله با شروطی اجرایی می‌شوند.

کد خبر 299082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha