همشهری آنلاین: رییس گروه محیط زیست شرکت توانیر گفت: اکنون سه میلیون لیتر روغن PCB مورد استفاده در ترانس‌های نیروگاهی، با میزان آلودگی محیط زیستی بالا در کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ساناز جعفری روز سه‌شنبه در نشست اعلام دستاوردهای کنوانسیون‌های استکهلم، بازل و روتردام افزود: میزان آلودگی 75 درصد این روغن‌ها بالاتر از هفت هزار ppm و 25 درصد از آن‌ها با آلودگی 10 هزار ppm است.

وی اظهار کرد: از سال 1370 تاکنون دیگر از روغن‌های PCB در ترانس‌ها استفاده نشده است و آنهایی که وجود دارند، مربوط به پیش از این زمان است.

نماینده قاره آسیا و اقیانوسیه در شبکه جهانی حذف روغن‌های PCB تاکید کرد: تا پایان سال 2028 میلادی ملزم به حذف کامل این روغن‌ها از چرخه مصرف هستیم.

جعفری گفت: حدود 60 درصد این روغن‌ها در قاره آسیا وجود دارد؛ این در حالی است که فقط 20 درصد از آنها در این قاره مدیریت شده است بنابر این آسیا قاره‌ای است که بیش‌ترین حجم روغن‌های PCB مدیریت نشده را دارد.

همچنین هادی فرج‌وند دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی وزارت امور خارجه گفت: امحای روغن‌های PCB یکی از تعهدات کنوانسیون استکهلم است که در این زمینه پروژه‌ای را به صندوق تسهیلات محیط زیست (جف) ارایه کردیم.

وی افزود: اکنون در کشور به فناوری امحای روغن‌های PCB با آلایندگی هفت هزار ppm دست یافته‌ایم و در تلاشیم به این فناوری در زمینه روغن‌های آسکارل نیز برسیم.

فرج‌وند تاکید کرد: بسیاری از کشورهای قدرتمند و توسعه یافته که در مورد مسایل محیط زیستی به کشورهای دیگر سخت می‌گیرند، خود به تعهداتشان عمل نمی‌کنند از این رو مراقب هستیم تا ماده‌ای جدید به کنوانسیون‌ها اضافه نشود مگر این که ظرفیت و زیرساخت آن در کشور ایجاد شده باشد.

کد خبر 299047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha