همشهری آنلاین: گروه صنعتی ایران خودرو با امضای دو تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر، همکاری مشترک خود برای طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران خودرو با دانشگاه‌هاي صنعتی شریف و صنعتي امیرکبیر روز سه‌شنبه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضای مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و رئیسان این دو دانشگاه رسید.

موضوع اين تفاهم‌نامه‌ها، همکاری بین ایران خودرو و دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتي امیرکبیر، طراحی، نمونه‌سازی، تست و ساخت خودروهای الکتریکی و فول هیبرید در راستای دستیابی به تولید انبوه و کسب دانش فنی طراحی و تولید آن است.

بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها مراحل طراحی و تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی در سه فاز «تدوین مشخصات فنی و اقتصادی»، «طراحی و نمونه‌سازی خودرو» و «برنامه‌ریزی و نهایی‌سازی دانش فنی ساخت و تولید در مقیاس صنعتی» صورت خواهد گرفت.

هاشم یکه زارعمديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در مراسم انعقاد اين تفاهم‌نامه‌ها گفت: یکی از اهداف ما در اجرای این پروژه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها این است که در آینده خودروهای هیبریدی و الکتریکی را در سبد محصولات ایران خودرو قرار دهیم.

حسین فارسیانی، معاون استراتژی و برنامه‌ریزی گروه صنعتی ایران خودرو نيز به تشریح ویژگی خودروهای هیبریدی و الکتریکی پرداخت و گفت: خودروهای هیبریدی در چهار سطح «استاپ.استارت»، «مایلد هیبرید»، «فول هیبرید» و «پلاگین هیبرید» (Plug-In) تعریف شده‌اند.

وي ادامه داد: در سطح «استاپ.استارت» امکان خاموش و روشن شدن خودکار موتور فراهم می‌شود که البته این فناوری در تمام انواع خودروهای هیبریدی وجود دارد. در خودروهای سطح «مایلد هیبرید» موتور الکتریکی به تنهایی قادر به حرکت خودرو نیست و با اتصال موتور الکتریکی به موتور احتراق داخلی بخشی از توان مورد نیاز خودرو از موتور الکتریکی تامین می‌شود.

به گفته فارسیانی، خودروهای فول هیبرید با ترکیب موتور الکتریکی با قوای محرکه مرسوم، امکان رانش خودرو به صورت تمام برقی و موتور احتراقی را دارند. رانش این خودروها می‌تواند با موتور احتراقی، موتور الکتریکی و یا هر دو باشد. همچنين خودرو فول هیبرید می‌تواند بصورت «پلاگین» و یا غیرشارژی عرضه شود که تفاوت آنها، حجم بیشتر باتری در خودروی «پلاگین» و در نتیجه پیمایش بیشتر این خودرو در حالت الکتریکی است.

وی در خصوص ویژگی خودروهای الکتریکی نیز گفت: این خودروها فاقد موتور احتراق داخلی یا هر نوع موتور غیرالکتریکی هستند و نیروی لازم برای رانش آنها تنها از طریق موتور الکتریکی تامین می‌شود. این خودروها از مجموعه باتری بسیار بزرگتری از نظر حجم، وزن و میزان ذخیره نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند.

وی در ادامه به ارائه برخی آمارها در خصوص خودروهای هیبریدی و الکتریکی در بازارهای داخلی نیز پرداخت و گفت: در سال 2010 فقط 25 هزار خودرو الکتریکی و پلاگین هیبرید وجود داشت که این عدد در سال 2011 به 80 هزار و سال 2012 به 200 هزار دستگاه افزایش پیدا کرد.

به گفته وی، تعداد خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید در سال 2013 با افزایش 100 درصدی به 405 هزار دستگاه رسید و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت باتری، در سال‌های آینده انقلابی اساسی در تیراژ این نوع خودروها بوقوع پیوندد.

کد خبر 298994

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha