سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: خودداری صنایع لبنی از اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار و طولانی‌شدن فرایند تخصیص یارانه احتمالی دولت برای خرید شیر خام موجب بالا گرفتن مناقشه تعیین نرخ شیر و لبنیات شده است.

احمد مقدسی

با احمد مقدسي، رئيس هيات مديره كانون انجمن‌هاي صنفي گاوداران ايران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • اجراي مصوبه ستاد تنظيم بازار در مورد نرخ شير و لبنيات در چه مرحله‌اي است؟

اين مصوبه كه سال گذشته در ستاد تنظيم بازار تصويب شد و امسال نيز مورد توافق و تاكيد مجدد قرار گرفت، كارخانه‌هاي لبني را ملزم به خريد شير خام با نرخ مصوب از 12خرداد‌ماه كرده و ميزان افزايش يا تثبيت نرخ لبنيات تا سقف حداكثر 10درصد براساس ميزان تخصيص يارانه دولت را مشخص مي‌سازد، با وجود اين، كارخانه‌هاي لبني از اجراي اين مصوبه‌خودداري مي‌كنند.

  • تكليف تخصيص يارانه شير خام به كجا رسيد؟

بنابر اعلام مسئولان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور اين هفته (احتمالا چهارشنبه) هيأت دولت در مورد سرنوشت يارانه شير و تثبيت يا افزايش احتمالي قيمت لبنيات تا سقف 10درصد تعيين تكليف مي‌كند.

  • علت بازپس‌گيري درخواست گراني لبنيات چيست؟

شركت‌هاي لبني قبلا به اندازه كافي لبنيات را گران كرده‌‌اند و دولت نبايد براي اجراي تكاليف معوق به آنها يارانه بدهد. اين شركت‌ها قيمت لبنيات را در تير‌ماه سال گذشته 15درصد و در اسفندماه 13.8درصد افزايش داده و در مجموع سال گذشته لبنيات را 28.8درصد گران كردند. اين در حالي است كه سال گذشته شركت‌هاي لبني اجراي مصوبه خريد شير خام به نرخ هزارو 440تومان را منوط به مجوز افزايش 26درصدي نرخ لبنيات توسط سازمان حمايت كردند اما به‌رغم گراني حدود 29درصدي، اين مصوبه را اجرا نكردند. مشخص نيست چرا كارخانه‌هاي لبني پولي را كه با گراني لبنيات از مردم گرفته براي اجراي مصوبه خريد شير خام به گاوداران پرداخت نكرده‌اند؟!

  • واكنش دامداران به اجرا نشدن اين مصوبه چيست؟

درصورتي‌كه صنايع لبني از اجراي نرخ مصوب خريد شير خام سرپيچي كنند پرونده آنها به سازمان تعزيرات ارسال خواهد شد. با توجه به روند رو به نابودي و ضرر 2هزار ميليارد توماني صنعت شير در يك سال گذشته بايد دولت بر اجراي اين مصوبه نظارت كند چراكه با توجه به فسادپذيري شير، توليد‌كنندگان امكان نفروختن شير به صنايع لبني به‌دليل نرخ كمتر از 1440تومان را نداشته و ناچار به زياندهي بيشتر هستند.

کد خبر 298876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha