همشهری آنلاین: محققان ایرانی در تلاش‌اند تا با استفاده از پسماند روغن خوراکی، سوخت انرژی پاک تولید کنند.

روغن خوراکی به سوخت پاک تبدیل می‌شود

بهبود بشیری میاندوآب - مدیرعامل شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح زیست محیطی جمع‌آوری پسماند روغن خوراکی تحت عنوان "یک گالن روغن، یک دریاچه آلودگی" گفت: با توجه به این که یک لیتر پسماند روغن خوراکی، می‌تواند هزاران لیتر آب را آلوده کند، به فکر افتادیم تا از طریقی، این روغن‌ها را در مصارف مختلف به کار گیریم.

وی با بیان این که یکی از مباحث روز دنیا، استفاده از سوخت پاک است، اظهار داشت: پسماند روغن خوراکی، می‌تواند به عنوان یک تهدید برای محیط زیست به شمار رود، از این رو با تحقیقاتی که برروی پسماند روغن‌های خوراکی در این شرکت انجام دادیم، به نتیجه رسیدیم که می‌توان پسماندهای روغن خوراکی را به سوخت پاک تبدیل کرد.

به گفته وی، اکنون قادر هستیم بعد از یک فرآوری، پسماند روغن خوراکی را در راستای تبدیل به سوخت انرژی پاک به راکتورهای بیو دیزل انتقال دهیم.

وی با تاکید بر این که البته می‌توان روغن پسماند خوراکی را به چند فرصت تبدیل کرد، گفت: تبدیل پسماند روغن خوراکی به عنوان یک تثبیت‌کننده ریزگرد و خاک در اراضی "مالچ زیستی" و همچنین کاربرد آن در صنایع کشاورزی و صابون‌سازی از روش‌های دیگر استفاده از روغن خوراکی است که در این شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بشیری افزود: البته به جز روغن‌های پسماند خوراکی منازل، می‌توان پسماند روغن خوراکی از رستوران‌ها و صنایع مرتبط با تولید غذای آماده را مد نظر داشت تا از این طریق به حفاظت از محیط زیست پرداخت.

وی با اشاره به این که برای جمع‌آوری روغن‌های پسماند خوراکی حمایت‌های تشویقی نیز نیاز داریم، تصریح کرد: بنا داریم تا با یک طرح تشویقی، به جمع‌آوری پسماند روغن‌های خوراکی بپردازیم و به ازای هر هشت لیتر روغن، یک لیتر روغن سالم تحویل دهیم. در این راستا در صدد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یک کارخانه تولید روغن هستیم.

مجری طرح زیست محیطی جمع‌آوری پسماند روغن خوراکی با بیان این که مخاطب ما در این طرح بیش‌تر رستوران‌ها هستند، افزود: با توجه به این که رستوران‌ها روزی ده الی بیست لیتر پسماند روغن خوراکی تولید می‌کنند، طرح جمع‌آوری روغن پسماند می‌تواند برای آن‌ها به صرفه‌تر باشد.

بشیری در ادامه عنوان کرد: از طرفی می‌توان به ایجاد اشتغال اشاره کرد که از دیگر مزایای این طرح است.

وی افزود: این طرح با همکاری مرکز تحقیقات صنایع و بهره‌وری دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام گرفته است. همچنین متخصصان و صاحب‌نظران بخش محیط زیست می‌توانند برای تبادل اطلاعات بیشتر در مورد این طرح زیست محیطی به نشانی www.oilcleanup.ir مراجعه کنند.

کد خبر 298688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha