همشهری آنلاین: سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه، اعلام کرد این کشور در حال بررسی افزایش مالیات بر سوخت دیزل در طول پنج سال آینده و پایان دادن مزیت قیمتی آن نسبت به بنزین و تشویق رانندگان به انتخاب ماشین‌های پاک‌تر است.

به گزارش رویترز لكه‌دار شدن تصویر سوخت دیزل به علت هشدارهای بهداشتی درباره آن و افشاگری ماه گذشته درباره فریبکاری شرکت فولکس‌واگن در آزمایش گازهای خروجی موتورهای دیزلی در آمریکا،‌ کشورهایی مانند فرانسه را که در دهه‌های اخیر ماشین‌های دیزلی را ترغیب می‌کرده‌اند، در موقعیت ناراحت‌کننده‌ای قرار داده است.

رویال که مسئول وزارت حمل و نقل هم هست، در هفته‌های اخیر درخواست‌ها برای ممنوعیت استفاده از دیزل یا پایان دادن فوري به معافیت‌های مالیاتی آن را رد کرده است، اما روز یکشنبه 4 اکتبر (12 مهر) از ایده حذف تدریجي امتيازات مالیاتی این سوخت پشتیبانی کرد.

او در مصاحبه‌ای با کانال پنج تلویزیون فرانسه گفت: «لازم است از هم اکنون آماده شدن برای کنار گذاشتن دیزل را آغاز کنیم. ما یاید مزیت‌های مالیاتی دیزل را در طول پنج سال حذف کنیم.»

او گفت که مالیات سوختي که اکنون از دیزل گرفته می‌شود در حال حاضر 0.15 یورو در لیتر پایین‌تر از بنزین است.

او افزود، افزایش‌های پیشرونده در مالیات‌هاي دیزل در مذاکرات درباره بودجه سال 2016 فرانسه مورد بحث قرار خواهد گرفت، و باید با ارائه معافیت‌های مالیاتی برای خریدن وسائل نقلیه پاکتر همراه شود.

مدل‌های دیزل بیش از نیمی از ماشین‌های در جاده‌های فرانسه را شامل می‌شوند، گرچه سهم آنها در فروش ماشین‌های جدید در سه سال گذشته افت کرده است.

 سوخت دیزل از هنگامی که سازمان جهانی بهاشت در سال 2012 گازهای خروجی موتور دیزل را در رده مواد سرطان‌زا قرار داد، با انتقادهای فراینده‌ای روبرو بوده است.

مقامات شهری در لندن و پاریس اقداماتی در جهت محدود کردن استفاده از این سوخت در وسائل نقلیه را اعلام کرده‌اند.

رسوایی فولکس‌واگن نیز نیز اين استدلال سنتی به نفع دیزل را كه  این سوخت خروجی کربن کمتری نسبت به بنزین دارد، تضعیف کرده است. 

کد خبر 309429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha