یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: با تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در بخش شمالی تپه ازبکی شهرستان نظر آباد استان البرز، معرف نخستین خشت دست ساز بشر، این اثر ملی از دخل و تصرف به دور و دست نخورده باقی می‌ماند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ابراهیم حیدری سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بخش شمالی تپه ازبکی البرز این مطلب را در نشست تخصصی باستان شناسی که در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد.

او با اشاره به وجود آثار ارزشمندی در این محوطه تاریخی افزود: مواد فرهنگی با ارزشی از هزاره ششم ق.م در این تپه ارزشمند وجود دارد.

این باستان شناس با اشاره به اینکه این تپه هم اکنون در مالکیت شخصی و قسمت های زیادی از آن تسطیح شده است اظهار داشت : به منظور جلوگیری از انجام عملیات کشاورزی، نهالکاری، باغداری و ... که هم اکنون در منطقه انجام می شود تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در دستور کار قرار گرفت و پس از کار میدانی پیشنهادهایی ارایه شد.

وی با اشاره به ثبت تپه ازبکی در سال 1352به عنوان اثر ملی ، تصریح کرد که این تپه در سال 1348شناسایی و در سالهای 77-81به مدت پنج سال و در سال 84به مدت یک فصل کاوش شد.

سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بخش شمالی تپه ازبکی در ادامه با اشاره به چاپ 2کتاب ارزشمند درباره این تپه تاریخی افزود:این تپه در یک گستره 100هکتاری در ابعادی بی نظیر واقع شده است.

او با اشاره به انجام کار میدانی در این محوطه تاریخی افزود:از مجموع 45گمانه حفر شده در تپه ازبکی ، 29گمانه فاقد آثار فرهنگی و در 16گمانه دیگر آثار فرهنگی همچون تکه های سفال ، استخوان، کف سنگی ،پی سنگی و... بدست آمد.

حیدری با اشاره به اینکه دراین کاوش آثار معماری به دست نیامد اظهار داشت : در بخش بالايي گمانه ها با خاكهاي زراعي با ضخامت های متفاوت ، پس از آن با خاک فشرده و قهوه­ای روشن یا کلوخه­ای و در عمق بیشتر با لایه ای از خاک خاکستری روشن سیمانی مواجه شدیم.

در ادامه ولی ا... دهقان سانیچ رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نظر آباد و ناظر عملیات کاوش ،تپه تاریخی ازبکی را یک محوطه تاریخی ارزشمند دانست و اظهار داشت :مجموعه تپه ازبکی تمامی دوره های تاریخی را یک جا درخود دارد و بر اساس آثار فرهنگی به دست آمده می توان به وضوح پیشرفت های معماری ، فناوری ، فرهنگی و... را در این محوطه تاریخی مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه محوطه تاریخی تپه ازبکی در سال 73بصورت چشمی و تجربی تعیین حریم و میله گذاری شده بود افزود: بررسی های سال77 نشان داد محوطه تاریخی منطقه وسیع تر از آنچه تعیین شده بود به نظر می رسد از این رو عملیات بازنگری در تعیین حریم و عرصه به اجرا در آمد.

دهقان سانیچ خاطر نشان ساخت کار بازنگری در عرصه و حریم بخش های شمالی و شرقی محدوده انجام شده و قسمت های غربی و جنوبی نیز با کسب مجوز تا آخر امسال انجام خواهد گرفت.

گفتنی است ، مجموعه تپه های ازبکی شامل تپه اصلی با ارتفاع بیش از ۲۴ متر ، جیران تپه ، مارال تپه ، دوشان تپه ، یان تپه و ... بوده و هفت فصل حفاری باستان شناسی که فصل هفتم آن صرفا بابت مرمت بوده در آن انجام شده است.

محوطه باستانی ازبکی در روستایی به همین نام قرار دارد که قدیمی ترین آثار آن متعلق به هزاره شش و هفت قبل از میلاد و نخستین خشت دست ساز بشر را به جهان معرفی کرده است.

شهرستان نظر آباد واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی استان البرز ، به دلیل وجود تپه های باستانی، از جمله قدیمی ترین نقاط این استان بشمار می رود که پژوهش ها و بررسی های باستان شناسی قدمت حضور انسان را در این منطقه به ۹ هزار سال قبل می رساند.

کد خبر 298639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha