سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

پس از موج جدید پیشروی‌های گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه ازجمله داعش اکنون ورق در این کشور برگشته و تحولات علیه افراطی‌ها و گروه‌های تروریستی پیش می‌رود.

نقشه

در مهم‌ترين تحولات، نيروهاي كرد پس از چند روز نبرد نفسگير توانسته‌اند با پيشروي در شمال سوريه كنترل كامل شهر استراتژيك تل‌ابيض را به‌دست آورند. در جنوب سوريه هم نيروهاي مقاومت حزب‌الله پس از درگيري‌هاي سنگين با همراهي ارتش سوريه ارتفاعات غربي قلمون را تحت كنترل خود درآورده‌اند كه يك پيروزي مهم در مقابل تروريست‌هاي جبهه نصرت به‌حساب مي‌آيد.

شهر تل ابيض براي داعش از اهميت استراتژيك بالايي برخوردار بود و نيروهاي اين گروه تروريستي از اين شهر در منطقه مرزي سوريه و تركيه به‌عنوان گذرگاه رفت‌وآمد خود به داخل خاك تركيه و رسيدن به شهر رقه استفاده مي‌كردند. نيروهاي كرد كه از حمايت هوايي ائتلاف به رهبري آمريكا برخوردار بودند اعلام كرده‌اند كه تل ابيض را از نيروهاي داعش پاكسازي كرده‌اند.

اين مسئله باعث مي‌شود كه منطقه‌ گسترده‌اي از مرز سوريه باتركيه در اختيار نيروهاي كرد قرار بگيرد. تل ابيض در 80كيلومتري رقه قرار دارد و تصرف آن مسير را براي رسيدن نيروهاي كرد به رقه كه مركز خلافت خودخوانده داعش به‌حساب مي‌آيد هموار مي‌كند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي كرد جاده رقه در جنوب تل‌ابيض را به كنترل خود درآورده‌اند. نيروهاي كرد پيش از اين اعلام كرده بودند كه پس از تصرف تل‌ابيض به سوي رقه پيش خواهند رفت.

  • نگراني تركيه

مقام‌هاي آنكارا به‌شدت از پيشروي كردها و تصرف نوار مرزي اين كشور با سوريه از سوي آنها با عقب‌راندن داعش ناراضي هستند و طي روزهاي گذشته بارها خشم خود را از اين مسئله بروز داده‌اند. روز گذشته هم بولنت آرينچ، معاون نخست‌وزير تركيه بار ديگر به آمريكا و اتحاديه اروپا درباره حمايت از نيروهاي كرد هشدار داد و اعلام كرد كه كردها در حال پياده‌سازي نقشه‌اي براي داشتن منطقه مستقل خود در سوريه و عراق هستند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه هم طي روزهاي گذشته بارها از حمايت غرب از كساني كه او آنها را «تروريست‌هاي كرد» خوانده انتقاد كرده است. تركيه اعتقاد دارد كه نيروهاي مسلح كرد كه در حال نبرد با داعش هستند ارتباط نزديكي با پ‌ك‌ك دارند كه تركيه آن را گروهي تروريستي مي‌شناسد. اردوغان همچنين نيروهاي كرد سوريه را متهم كرده كه با بيرون راندن ساكنان عرب و تركمن مناطق تحت كنترل خود دست به پاكسازي قومي زده‌اند؛اتهامي كه كردها آن را رد كرده‌اند.

  • پيشروي نيروهاي مقاومت در جنوب

همزمان با عقب رانده شدن نيروهاي داعش در شمال سوريه، در جنوب اين كشور هم نيروهاي مقاومت با همراهي ارتش سوريه پيشروي چشمگيري در مقابل تروريست‌هاي جبهه نصرت داشته‌اند. ارتش سوريه و حزب‌الله لبنان در عمليات مشترك خود براي آزادسازي ارتفاعات قلمون سوريه كنترل ارتفاعات غربي اين منطقه را در دست گرفتند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه با تصرف ارتفاعات البلوكوسات، تپه‌هاي صدر العروس، تل الأحمر، گذرگاه قرن شحاده و حمرا - القصير، كنترل ارتفاعات غربي قلمون به‌صورت كامل در اختيار نيروهاي مقاومت قرار گرفته است.

همچنين كنترل نيروهاي مقاومت و ارتش سوريه بر شهرك راهبردي و مهم «سكاكا» مقدمه آزادسازي مقر تيپ 52ارتش را فراهم كرده است. اين شهرك در 100كيلومتري جنوب دمشق و در مرز اردن قرار دارد. اين پيشروي‌هاي مهم مسير را براي عمليات آزادسازي ارتفاعات شمالي قلمون هموار مي‌كند.

  • ادامه بحران آوارگان

معاون نخست‌وزير تركيه روز گذشته در بيانيه خود با اشاره به اينكه مرز‌هاي تركيه به روي آوارگان سوري بار ديگر باز شده تأكيد كرده كه كمك‌ به غيرنظاميان سوري وظيفه همه كشورها ازجمله كشورهاي غربي است و آنها بايد به وظيفه خود در قبال آنها عمل كنند.
طي روزهاي گذشته با نگراني از نبردها در تل‌ابيض و حملات هوايي ائتلاف، هزاران نفر از اين منطقه فرار كردند. مقام‌هاي تركيه ابتدا مرزهاي خود را به روي آوارگان بسته بودند اما با انتقادهاي جهاني اجازه ورود حدود 23هزار پناهجو را دادند.

با وجود اين گزارش خبرنگاران حاضر در منطقه نشان مي‌دهد كه آوارگان سوري همچنان در وضعيت بسيار وخيمي به‌سرمي‌برند كه طي 4سال گذشته بي‌سابقه بوده است. با هجوم هزاران آواره به منطقه مرزي آقچه قلعه تصاوير دردناكي منتشر شده كه تلاش افراد سالخورده و كودكان براي عبور از حصارهاي مرزي تركيه را نشان مي‌دهد. مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه امكانات لازم براي اسكان و كمك به آوارگان سوري را ندارند.

  • هشدار اسد درباره سكوت مقابل تروريست‌ها

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در ديدار با استفان دي ميستورا فرستاده سازمان ملل به اين كشور با اشاره به خطر تروريسم براي امنيت جهاني تأكيد كرده كه سكوت كردن در برابر جنايت تروريست‌ها آنها را تشويق به ادامه اقدام‌هاي خود مي‌كند. رئيس‌جمهور سوريه در مذاكرات با فرستاده سازمان ملل اعلام كرد كه كشورها بايد نسبت به خطري كه تروريسم بر امنيت و ثبات جهان دارد آگاه باشند و موضعي جسورانه عليه حاميان مالي تروريست‌ها اتخاذ كنند.

کد خبر 298329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha