سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

بحث‌ و جدل در مجلس نمایندگان آمریکا درباره بودجه سیا طرحی محرمانه را افشا کرده که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سالانه یک‌میلیارد دلار برای حمایت و سازماندهی گروه‌های افراطی در جنوب سوریه طی سال‌های گذشته هزینه کرده است.

اين طرح محرمانه يكي از بزرگ‌ترين و گسترده‌ترين عمليات مخفيانه سيا در تاريخ آمريكا به‌حساب مي‌آيد كه همچنان با هدف تغيير رژيم در سوريه پيگيري مي‌شود. اين مسئله پس از آن فاش شد كه گروهي از نمايندگان ارشد عضو كميته اطلاعات مجلس نمايندگان تلاش خود را براي كاهش حداقل 20درصدي از اين بودجه محرمانه شروع كردند؛مسئله‌اي كه با مخالفت شديد سيا روبه‌رو شده است. روزنامه واشنگتن پست گزارش داده كه با وجود تخصيص يك ميليارد دلار در سال به اين عمليات سيا، نمايندگان كنگره اعتقاد دارند كه فعاليت سازمان اطلاعات اين كشور تأثير لازم را در سوريه نداشته و به همين‌خاطر بايد بخشي از بودجه آن حذف شود.

اين هزينه يك ميليارد دلاري تنها بخشي از عمليات مخفيانه آمريكا در سوريه به‌حساب مي‌آيد. مقام‌هاي سيا در واكنش به اقدام كنگره تأكيد كرده‌اند كه تلاش‌هاي آمريكا در سوريه به نقطه حساسي رسيده و كاهش بودجه عملياتي اين سازمان مي‌تواند ضربه جدي به عمليات اين سازمان بزند.

اين بودجه در واقع بخش ديگري از اسناد افشا شده درباره حمايت آمريكا، تركيه و برخي كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس از گروه‌هاي افراطي سوريه به‌ويژه از سال2011 با هدف تغيير رژيم در اين كشور به‌حساب مي‌آيد. يكي از مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا در گفت‌وگو با واشنگتن پست مدعي شده كه در مرحله كنوني دولت سوريه در حال از دست دادن كنترل اكثر مناطق سوريه است و اين مسئله براي آمريكا بسيار مهم به‌حساب مي‌آيد.

دولت آمريكا براساس اسناد به‌دست آمده حداقل 10هزار نيروي افراطي را براي ضربه به دولت سوريه طي سال‌هاي گذشته آموزش داده و مسلح كرده كه از هزينه 100هزار دلاري در هر سال براي هر نيروي افراطي به‌ويژه در خاك اردن خبر مي‌دهد. طي روزهاي گذشته گزارش‌هاي مختلفي از استفاده گروه‌هاي افراطي و تروريستي حاضر در جنوب سوريه از تسليحات ضدتانك پيشرفته آمريكا منتشر شده بود كه نشان مي‌دهد موج جديدي از ارسال تسليحات آمريكا به داخل سوريه شروع شده است.

چندي پيش هم وزارت دفاع آمريكا گزارشي را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد دولت اين كشور پس از شروع ناآرامي‌هاي سوريه در جريان پيش‌بيني قدرت گرفتن گروه تروريستي داعش بوده اما با بي‌اعتنايي با آن برخورد كرده است. جيش‌الفتح كه هسته مركزي آن را جبهه نصرت يا همان «القاعده سوريه» تشكيل مي‌دهد اكنون مهم‌ترين گروهي است كه تركيه، كشورهاي عربي مانند عربستان و قطر به‌دنبال استفاده از آنها براي ضربه زدن به نظام سوريه و تغيير رژيم در اين كشور هستند.

کد خبر 298209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha