مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رفتارهای اجتماعی مطلوب انسان در ایجاد جامعه‌ای پایدار نقشی کلیدی به عهده دارد و امکان انجام کارهای گروهی و ایجاد ساختارهای اجتماعی بزرگتر و موفق‌تر بسیار حیاتی به شمار می‌روند.

مغز

براساس گزارش مديكال‌پرس، با اين‌همه با وجود اهميتي كه رفتارهاي اجتماعي مطلوب از قبيل هم‌نوع‌دوستي يا نامطلوب از قبيل خودخواهي در جوامع دارند، دانشمندان درك كاملي از چگونگي شكل‌گيري اين رفتارها در مغز انسان ندارند. اگرچه به تازگي گروهي بين‌المللي از دانشمندان، با انجام آزمايش‌هايي توانسته‌اند دليل وجود رفتارهاي اجتماعي مطلوب گروهي افراد را نسبت به ديگران دريابند.

در اين تحقيق كه روي 30 موضوع آزمايشگاهي انجام گرفته‌است، محققان به نتايجي دست يافته‌اند كه به گفته آنها مي‌تواند بین رفتارهای نوع‌خواهانه و يا خودخواهانه در مغز، تفاوت قائل شود.

طي بررسي‌هاي جديد، دانشمندان دریافتند مي‌توانند براساس فعاليت‌هاي بخش مياني قشر پيش‌سري مغز يا MPFC، رفتارهاي خودخواهانه را از رفتارهاي نوع‌دوستانه تشخيص دهند.

مغز موارد مورد مطالعه توسط fMRI تحت كنترل بود و فعاليت‌هاي مغزي اين افراد در شرايط آزمايشي مختلف مورد بررسي قرار مي‌گرفت و متناسب با رفتاري كه در شرايط ناخوشايند يا خوشايند از خود نشان مي‌دادند،‌ و همچنين متناسب با بخش‌هايي از مغز كه در حين تصميم‌گيري فعال مي‌شدند، بخش‌هاي مختلفي از مغز افراد به رفتارهاي ديگردوستانه يا خودخواهانه نسبت داده شد.

نتايج اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد سیگنال خودخواهانه در نواحی ventral يا قدامي قشر پيش سري مغز و سیگنال دیگرخواهی در ناحیه‌ خلفي این قشر شديد‌تر عمل مي‌كنند.

کد خبر 298161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha