همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به خشکسالی سال زراعی جاری گفت: خسارت وارده به حوزه کشاورزی این استان یکهزار میلیارد تومان برآورد شده است.

خشکسالی

جعفر گوهرگانی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه خسارت ناشی از کمبود بارندگی به حوزه کشاورزی با هیچ مبلغی قابل جبران نیست افزود: کمبود بارندگی خسارت جبران ناپذیری به پوشش گیاهی، مراتع‌، آب سفره‌های زیرزمینی و باغ‌های این استان وارد کرده است.

میزان بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی جاری حدود 130 میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر گزارش شده است.

وی بابیان اینکه دولت در خصوص خسارت وارده مبلغ ناچیزی را در راستای بیمه پرداخت می‌کند اظهارکرد: فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از منابع آب یک ضرورت است که باید دولت در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به وجود 42 هزار هکتار باغ در استان ابراز داشت: بیش از 50 درصد از این باغ‌ها با استمرار خشکسالی در معرض نابودی هستند.

گوهرگانی عنوان کرد: امروزه تمام باغ‌های قدیمی که از طریق چشمه تامین می شد در حال خشک شدن هستند.

در سال زراعی جاری 25 هزار هکتار گندم آبی، 80 هزار هکتار گندم دیم، 30 هزار هکتار جو و یکهزارو 300 هکتار کلزا در سطح استان کشت شد که محصول بیش از 50 درصد کشت دیم از بین رفت و سایر این سطح با افت محصول همراه بود.

وی با تاکید بر همکاری همه مردم بخصوص کشاورزان در حفظ پوشش گیاهی و استفاده درست از آب‌های زیر زمینی بیان کرد: فرهنگ سازی در این راستا ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد مشارکت مردم در احداث باغ در اراضی شیب دار جهت حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و مهار روان آبها را لازم دانست و گفت: استان در این راستا بخصوص در مراتع خوب عمل کرده ولی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی همکاری و نظارت دستگاه‌های اجرایی، دهیاری ها و شوراها را لازم دانست وافزود: غرس گونه ها سازگار با مراتع مثل کنار و بادام به حفظ پوشش گیاهی کمک می کند.

از 270 هزار هکتار زمینه‌ای کهگیلویه و بویراحمد کمتر از 30 درصد آبی است.

کد خبر 298062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha