یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه آمریکایی نشنال جئوگرافیک در آخرین اطلاعیه خود برای یک مسابقه عکاسی، اعلام کرده، عکاسان ایرانی نمی‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

به گزارش مهر، در اطلاعیه این موسسه آمده است مشارکت عکاسان از کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه در این مسابقه ممنوع بوده و به دنبال آن برگزاری این مسابقه در این کشورها نیز منع می شود.

نشنال جئوگرافیک دلیلی برای تصمیم خود اعلام نکرده است. در این تحریم هنری علاوه بر ساکنان این کشورها برخی دیگر همچون کارکنان استخدامی این موسسه و اعضای درجه یک خانواده آنها از شرکت در این مسابقه منع شده‌اند.

این فراخوان برای «مسابقه عکس مسافر» صورت گرفته و در آن از عکاسان دعوت شده تا با عکاسی از این موضوع، آثار خود را برای نشنال جئوگرافیک بفرستند. با این حال نه تنها عکاسان کشورهای فوق نمی‌توانند، در این مسابقه شرکت کنند بلکه موضوع عکس هم نمی‌تواند در این کشورها باشد!

گفته می‌شود این تصمیم درباره ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا صورت گرفته اما توضیحی درباره رابطه این مسابقه با تحریم‌های آمریکا و برنامه هسته‌ای ایران داده نشده است.

طی سال‌های گذشته برخوردهایی مشابه این اتفاق از سوی موسسات IT مانند، گوگل و اپل صورت گرفته، و بعد از مدتی این محدودیت ها برطرف شده است.

در سال ۲۰۱۳ شرکت گوگل پس از مدت‌ها تحریم به کاربران ایرانی گوشی‌های اندروید اجازه داد از اپلیکیشن‌های رایگان برنامه نویسان اندروید استفاده کنند. این شرکت درباره این تصمیم و تصمیم قبلی‌اش مبنی بر منع کاربران ایرانی از این امکانات توضیحاتی نداده است.

در همان سال شرکت اپل نیز که تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده بود، طی اعلامیه‌ای ایران را از فهرست کشورهای تحت تحریم این شرکت خارج کرد. در این اعلامیه آمده بود: «از این به بعد صادرات ابزارها و قطعات، طبق قراردادهای فردی به طور مستقیم یا غیر مستقیم از خاک ایالات متحده یا توسط شهروندان ایالات متحده از هر نقطه جهان به کاربران عادی کامپیوتری ایران مجاز می باشد.» پیش از این اطلاعیه صدور تجهیزات ساخت شرکت اپل به ایران ممنوع بود.

به گزارش همشهري آنلاين؛ در مسابقه‌ عکاسی سال ۲۰۱۲ نيز نشنال‌جئوگرافیک اجازه حضور عكاسان ايراني را صادر نكرد و در كنار عكاس‌هايي از كشورهاي سودان، كوبا، كره شمالي و سوريه، محروميت حضور عكاسان ايراني در اين مسابقه عكاسي را اعلام كرد.

کد خبر 298047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha