مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت معماری کانادایی قصد دارد مرتفع‌ترین آسمان‌خراش چوبی جهان را در پاریس بنا کند،‌ برجی که قرار است بخشی از مشکل مسکن را در این شهر بزرگ برطرف سازد.

براساس گزارش CNN، شركت معماري مايكل گرين در كانادا با همكاري شركت فرانسوي DVVD و گروه مستقلات REI فرانسه به تازگي طرحي را ارائه كرده‌اند كه در صورت محقق شدن، به بزرگترين سازه چوبي در جهان تبديل خواهد‌شد. اين طرح در قالب يكي از طرح‌هاي شركت‌كننده در رقابتي با هدف تجديد معماري در پاريس ارائه شده‌است.

برج چوبی

اين برج 35 طبقه كه در مركز مجتمعي به نام بائوباب بنا خواهد‌شد كه در كنار اين برج از فضاهاي سبز، مدرسه، ايستگاه اتوبوس و هتل نيز برخوردار خواهد بود. اين سازه با هدف برطرف‌ساختن بخشي از مشكل مسكن در شهر پاريس به واسطه كمك گرفتن از فضايي پايدار، خلاقانه و دوستدار محيط زيست طراحي شده‌است. برخي حتي اين برج را با برج مشهور فرانسه،‌ايفل مقايسه مي‌كنند. 

به گفته مايكل گرين برج ايفل در سال 1889، دوراني كه به عنوان مرتفع‌ترين برج جهان شناخته مي‌شد،‌الهام‌بخش معماران زيادي در جهان بود و گرين اميدوار است برج بائوباب بتواند به اندازه ايفل براي معماران الهام‌بخش باشد با اين تفاوت كه در ساخت آن برخلاف ايفل از مواد قابل بازيافت و زيباتري استفاده خواهد‌شد.

بناي ساختمان‌هاي بلند چوبي موجي است كه به تازگي جهان را فراگرفته‌است و روز به روز گرايش به اين سبك معماري افزايش پيدا مي‌كند. براي مثال قرار است پروژه ساخت ساختمان‌ مرتفع چوبي HoHo در وين، پايتخت اتريش از سال آينده آغاز شود. در عين حال قرار است تا سال 2023 آپارتمان 34 طبقه‌اي از جنس چوب در استكهلم سوئد ساخته شود. شركت مايكل گرين تاكنون مركز طراحي و نوآوري چوب را به ارتفاع 29 متر را در بريتيش كلمبيا بنا كرده‌است و ظهور چنين بناهايي در ديگر نقاط جهان از قبيل استراليا و بريتانيا نيز آغاز شده‌است. مزيت چوب نسبت به ديگر مواد اوليه سبكي آن به عنوان يك ماده اوليه ساخت و ساز و همچنين كيفيت بالاي آن است.

تخته يا الوار چوب لمينيت شده متشكل از چندين صفحه چوبي متصل به هم كه در ساخت ديوار و سقف از آن استفاده مي‌شود، به سرعت اعتماد همگان را به عنوان ماده‌اي مستحكم، قابل اعتماد و محبوب به خود جلب كرد. به گفته گرين برخلاف فولاد و بتون، چوب مي‌تواند دي‌اكسيد كربن را از هوا جدا ساخته و آن از فضاي زندگي افرادي كه درون ساختمان چوبي حضور دارند، دور نگه دارد. براساس محاسباتي كه از برج بائوباب انجام گرفته، اين برج مي‌تواند سه هزار و 700 تن دي‌اكسيد كربن را ذخيره سازد، به همان اندازه كه ممانعت از حركت دو هزار و 207 خودرو در خيابان‌هاي شهر از ميزان كربن هوا خواهد‌كاست.

اين برج همچنين با تكنيك از پيش ساخته شده بنا خواهد‌شد، يعني قطعات برج اندازه‌گيري شده و در كارخانه ساخته خواهند‌شد و سپس در محل بناي برج،‌سرهم‌بندي خواهند شد. اين تكنيك مي‌تواند تا حد زيادي از زمان و هزينه‌هاي ناشي از ساخت و ساز بكاهد.

با اين‌همه بناي اين برج و به طور كلي استفاده از چوب در بناي سازه‌هاي مرتفع، از مخالفان زيادي برخوردار است زيرا عده‌اي از منتقدان به خطر فزاينده آتش‌سوزي در اين سازه‌ها تاكيد دارند و همچنين معتقدند اقتصاد به اندازه‌اي قوي نشده‌است كه بتواند امكان كاهش قيمت چوب را نسبت به بتون و فولاد فراهم آورد.

کد خبر 298042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha